Dagbok från en resa i Europa våren 2009

 

Resan var tänkt att ta oss via Tyskland och Frankrike ner till Medelhavskusten för att sedan köra in i Spanien och via Barcelona vidare ner till spanska sydkusten. Följa kusten upp mot Portugal och sedan genom Spanien upp till Paris och vidare färd hem. Total tid räknade vi med 5-6 veckor. Som framgår nedan fick vi avbryta och återvända innan vi ens nått Spanien. Totalt blev det 10 dagar. Under dessa 10 dagar hann vi dock med en hel del och det kan ni läsa om nedan.

 

23 Mars

 

Nu (9.30) är allt packat och klart och vi kan kasta loss! Vi har tänkt oss att som första etapp ta oss ner till Middelfart på västsidan av Fyn. Där stod vi i småbåtshamnen förra året på väg hem och det är ett säkert ställe. Vädret är klart och soligt när vi ger oss iväg. Första stopp för fika blir vid Ölmevallasjön efter Kungsbacka. Det är lite av tradition på våra färder söderöver. Vi har ju bunkrat upp med full frys och fullt kylskåp men ändå blir det ett stopp på Laxbutiken söder om Falkenberg för dagens lunch! Det kan ju vara bra att spara maten om det blir svårt att hitta någon senare. Resten av färden genom Halland och Skåne erbjöd inte några större överraskningar. I Skåne mötte vi lite regn men det var inga större mängder. Öresundsbron kostade oss 740 kr och sedan var vi "utomlands". Som vi gjort tidigare stannade vi på Karlslunds rastplats sydväst om Köpenhamn. Färden vidare på de fina danska vägarna var njutbar tills vi vid Odense överfölls av en häftig snö/hagelby som sänkte temperaturen 4 grader till ca 1.5 oC. En del av snön blev faktiskt liggande! All trafik på motorvägen gick genast långsammare och efter en rätt kort stund upphörde det. Nu har vi kommit till Middelfart och blickar ut över samma båthamn och vik som vi känner igen från förra året. Temperaturen är +3 oC, ingen direkt sommar än och regnet kommer och går. Lite grönt i naturen har vi sett idag, så våren är nog på god väg. 

 

24 mars

 

En viss uppklarning under natten vilket gjorde att temperaturen hade sjunkit till ca 0 grader på morgonen. Vi lämnade vår plats kl. 7.30 och möttes snart av flera snö-/hagelbyar i omgångar. Körde till Flensburg där vi uppsökte TüV och inköpte en s.k. "Umweltplakette". Det är en dekal som klistras på framrutan och är nödvändig i de tyska städer som infört miljözoner. 10.45 på A7 kom snön igen och temperaturen sjönk till 0. Helt vitt i luften. Snart blev det blå himmel igen! Fortsatte till en ställplats i Hamburg som visade sig ha fel positionsangivelse varför vi hamnade långt ut på landet! Matade in en ny ställplats rätt centralt i Hamburg. När vi väl kom dit visade det sig att platsen var uppgrävd och hela kvarteret var en byggarbetsplats! En vänlig tysk taxichaufför lotsade oss till en plats på kajkanten inte så långt från fiskmarknaden. Här står vi nu med nosen på kajkanten! Besökte Hamburgs konsthall och gjorde ett försök med Michaeliskyrkan, men kom för sent. Trafiken i hamnen är livlig, men vi ska säkert sova gott.

 

25 mars

 

Vaknade upp till ännu en kall morgon. Lite frostiga flingor dansade ner på taket. För övrigt har natten varit lugn. Kom iväg ca 7.45 med siktet inställt på Goslar. Från Lüneburg följde vi "4", passerade Braunschweig och körde in i Wolfenbüttel där vi parkerade på Schlossplatz just framför det manifika palatset. Lunch serverades och Britt-Marie gick på slottsvandring och besökte ett närliggande bibliotek och beskådade världens dyraste bok! Körde till Goslar och gick in på Expert och köpte en ny navigator då vår nuvarande har börjat krångla: låser sig ibland och får startas om. Det har blivit mer och mer frekvent och vi tröttnade! Gjorde en rundvandring i centrum och tittade på mycket vackra hus. En del av korsvirkestyp medan andra hade fasader klädda med skifferplattor i mycket fina mönster. Ett litet vattendrag genom staden förhöjer atmosfären. Beskådade rådhuset som är en riktig "pärla". Körde sedan med sikte på en ställplats i Osterode am Harz. Det bar iväg upp på höga höjder och därmed blev det riktig vinter. Snöade hela tiden. Vägen (241) var av ”serpentintyp”. Temperaturen låg strax under 0. Gick bra ända till Clausthal-Zellerfeld. Det visade sig att gatan genom stan var så tvär att vi bedömde det utsiktslöst att försöka ta oss upp på den hala vägen. Vi körde därför in på en sidogata med avsikt att vända om. Väl inne på sidogatan såg vi en ännu tvärare backe drygt 50 meter fram. Denna gick dock nerför och vi bedömde att om vi körde ner när skulle vi bli kvar till snösmältningen. Vi plockade därför fram "strumporna" och monterade dem utan problem på framdäcken. Det är s.k. Autosocks och ersätter snökedjor. Sedan backade vi ut på genomfartsgatan och körde utan problem uppför den branta och långa backen. Sockorna fick sitta på till vi kom till Osterode am Harz. Vi hittade ställplatsen och kunde pusta ut efter en spännande färd över bergen. Vi "köpte" oss lite ström. Det visade sig att så småningom hade vi matat automaten med 7 € och ändå räckte det inte ända till morgonen utan vi fick skarva i med gas.

 

26 mars

 

Vi har varit helt ensamma på nattplatsen. Verkar inte som någon mer är ute i det här härliga "vårvädret"! Avfärd kl. 9 efter tömning av slaskvattnet. Ankom Kassel kl. 11 och parkerade vid Schloss Wilhelmshöhe. Lunch serverades och vi njöt av att temperaturen stigit till hela 8,5 oC! Britt-Marie gick på slottsvandring medan jag nöjde mig att ta ett fotografera den ståtliga byggnaden, de vackert arbetade lamporna samt vårens första vitsippor som jag hittade i slottsparken. Vi lämnade vid 13-tiden och körde mot Heidelberg. Körde förbi och fortsatte till Bad Schönborn-Bad Mingolsheim dit vi kom i 18-tiden. Här är vi inte ensamma utan det finns nog ett 20-tal bilar ytterligare. Vår närmaste granne är på väg hem från Marbeilla där de övervintrat. Lämnade Sverige i november förra året! Bruna och fina, men det kommer säkert att rinna bort för nu regnar det riktigt ordentligt. Det har det förresten gjort större delen av eftermiddagen när vi körde på Autobahn. Temperaturen har dock stigit något och någon snö har vi inte haft besvär med idag!

 

27 Mars

 

Häftigt regn under natten. Ställplatsen är fin och välordnad men det är lite snålt med avsäkringen av strömmen. Bara 4 amp säkringar är lite och för att kunna köra värmen under natten fick kylskåpet gå på gas. Kl. 9 körde vi vidare söderut. Temperaturen var ca 8 grader. Försökte hålla oss till småvägar i så stor utsträckning som möjligt. Passerade Strasbourg och körde till en liten plats, Chavannes-sur-l'Etang där det skulle finnas en ställplats. Tyvärr verkade den inte öppnad för säsongen, så vi fick fortsätta. Siktet ställdes in på Baume-les-Dames och vi körde en bit efter A35, men lämnade den när den övergick i betalväg. Istället bar det återigen upp i bergen, men den här gången hade vi inga problem med snö! Temperaturen idag har varit rätt hygglig med toppnotering på 13 oC under de soliga perioderna. Efter många 180-graders svängar och backar kom vi så småningom, kl. 18, till Baume-les-Dames som ligger i en dal mellan några bergstoppar. Platsen är välordnad och här står vi nu med flera andra och ett hundratal meter härifrån rinner en liten kanal där det ligger båtar.

 

28 mars

 

Regnat hela natten. Fortsatte under morgonen och hela förmiddagen. Vi konstaterade att vi haft regn varenda dag sedan vi körde hemifrån. Platsen här ar annars fin och välordnad. Priset 6.50 euro inkl. ström, som räckte hela natten till både värme och kylskåp, är helt OK. Kom iväg vid 9-tiden och körde betalvägen söderut. Så småningom kommer vi att få betala för det! Men det är skönt att kunna göra lite distans. Mycket mer trafik på betalvägen än vad vi minns från vårt förra besök i Frankrike. Vi stannade kl. 11.30 för att köpa lite "lokala produkter". Det blev lite ost och vi fortsatte sedan till Hauterives dit vi kom 14.45. Vi fick betala 30 € för första etappen på betalvägen och sedan kom en lite sträcka till för 4.50! B-M gick och besökte Palais Idéal du Facteur Cheval. Medan jag lagade mat. Ett originellt "palats" som består av stenar som en lokal brevbärare Ferdinand Cheval samlat under sina dagliga rundor, 10 000 dagar, 93 000 timmar och 33 år av hårt arbete. Efter lunch/middag började arbetet med att hitta lämplig övernattningsplats. Så småningom hamnade vi på en trevlig plats, Aire de Toronne, familie Bigot (F-26130) strax utanför Clansayes. Färden dit blev en upplevelse. Förmodligen kom från "fel" håll. Serpentinvägar upp till Clansayes, som ligger på toppen av ett litet berg. Gammal liten stad som verkade nästan öde. Vi stoppade en fransyska i en bil för att få lite upplysningar var vi skulle hitta platsen vi letade efter. Hon verkade inte helt bekant med namnet och jag var på väg att kliva ut för att visa henne boken där uppgifterna stod. Då stack hon iväg och vi tänkte där försvann vår möjlighet att få information! Vi körde vidare och efter en knapp kilometer kom hon tillbaka, förklarade att hon hittat det och att vi kunde följa henne. Vi följde efter och snart hade vi hittat platsen! Mycket älskvärt handlat! Nu har vi kommit till ro för natten!

 

29 mars

 

Regnet upphörde fram på småtimmarna! Mycket blåsigt, men vi tog oss ändå en promenad tillbaka upp till stan som vi passerat i går kväll i skymningen. Det visade sig vara en fin liten stad på toppen av ett berg. Husen var välhållna/nyrenoverade och gatubeläggningen likaså. På vägen upp till stan såg vi många blommor i dikeskanten bl.a. vitsippor och en del orkidéer. Det verkar som vi har mött våren på riktigt nu. På den plats vi har husbilen blommar också ett träd med underbart gula blommor. Uppe på toppen av berget står en madonnastaty. Utsikten är bedårande, men det blåste mycket kraftigt där uppe. Väl nere i bilen igen gjorde vi klart och körde till Pont du Nord som är en imponerande akvedukt för att leda vatten över en ravin. Den byggdes av romarna år 50 e. Kr. Sedan var det dags att sikta på den plats vi sett ut för natten. Värmen har kommit sig rejält nu och vi såg faktiskt +16 på termometern och himlen var skapligt molnfri. På vägen passerade vi Vauvert och "krånglade" oss upp till Villa Hagby på 10 Robert Schumann, men ingen var hemma. Färden till nattplatsen som är en ponnyfarm utanför en stad som heter Aigues-Mortes var inte alls lika dramatisk som gårdagens färd. Här står vi nu tillsammans med en tysk husbil och en massa hästar! Dagens etapp var den kortaste hittills (drygt 13 mil) men har varit mycket njutbar på grund av det fina vädret.

 

30 mars

 

Visserligen har vi kommit till "värmen" men i morse var det +2.4 grader. Solen steg dock upp på en molnfri himmel och temperaturen var snart uppe i +16. Av familjeskäl avslutades resan här och vi vände och körde åter norrut. Tog betalvägar största delen och det kostade oss 32,8 + 29,5 euro. Då hade vi kommit till Baume les Dames igen och klockan var 21.00. Kärt återseende!

 

31 mars

 

Kom iväg 8.30.  Körde A36 och blev återigen av med pengar: 7 + 4 €. Valde sedan att köra mot Freiburg och Tyskland för att slippa lägga ut mer pengar. Fortsatte hela dagen efter de tyska motorvägarna. Stannade i Seevetal, Restaurant Horster Mühle (#21200) syd Hamburg. Utvärdering av motorvägar: de tyska står sig mycket bra jämfört med de franska. Dessutom är de gratis! Kom fram till "nattlägret" vid halv 9-tiden efter 86 mil körda under dagen.

 

 

1 april

 

Mysig övernattningsplats invid ett vattendrag som just här har ett fall på någon meter. Ett vattenhjul snurrar ännu som ett minne av gamla tider. Kall morgon +1, 8 och dimmigt, nästan lite höstlikt. Körde sedan mot A7, men stannade på vägen för ett sista besök i ett tyskt bageri. Tog A7 och sedan A1 till Puttgarden dit vi kom strax före 10. Vi behövde inte vänta länge på färjan som tog oss över till Rødby. Kostnad: 81. Sträckan är inte så lång, men är tillräcklig för en god "morgonbuffé"! Körde Öresundsbron och stannade söder om Helsingborg för tankning och lite fika. Körde sedan direkt hem dit vi kom kl. 17. Så var vi då hemma efter en färd på 10 dagar och totalt 470 mil. Avsevärt kortare än vad vi från början planerat. Den längre turen får vi ta vid ett senare tillfälle!