Dagbok från en resa i Europa våren 2010

Resan är tänkt att ta oss via Tyskland och Frankrike ner till Spanien. Vi kommer att stanna på flera ställen och besöka olika kulturcentra. Väl nere i Spanien hoppas vi sedan kunna ta oss längs kusten och så småningom även besöka Portugal. Via Frankrike och Tyskland hopps vi sedan återse Sverige någon gång när våren har kommit på allvar! Välkommen att följa våra dagliga upplevelser som beskrivs nedan.

Vi reser förstås i vår Dethleffs husbil.

11 mars

Vi är packade och klara för vår resa. Först styr vi färden, inte söderut utan norrut, till Falun. Där firar vi 80-årskalas och umgås med vänner i ett par dar.

14 mars

Efter en kall natt, -10oC lämnar vi Falun i strålande sol. Runt omkring vägen råder vinter, men vägen är torr och fin. Solen blänker fint i skarsnön på åkrarna. Vi kör till Stockholm för ytterligare några dagar med socialt umgänge.

15 mars

Vi säger adjö till huvudstaden vid 14-tiden och nu bär det söderut. Vi längtar så till "värmen" så bilen får gå i ett tills vi 21.45 tar in på Malmö Camping i Limhamn alldeles intill Öresundsbron.

16 mars

Bilen har blivit rejält saltig och smutsig och vi letar upp en biltvätt och gör oss rena och fina för färden över bron. Det första vi gör när vi hamnat i Danmark är att uppsöka ett fint bageri. Nybakat bröd och wienerbröd smakar gott till kaffet! Vi fortsätter till Rödby där vi tar färjan till Puttgarden och därmed är vi på KONTINENTEN! Idag är vi inte sugna på att åka så länge så vi hamnar på en ställplats i Neustadt in Holstein-Pelzerhaken. Allt är välordnat och prydligt! Man köper en biljett i en automat när man kör in, ställer sig på lämplig plats (vår bil står näst längst bort i raden) och betalar för strömförbrukningen. Toaletter finns i separat hus. Likaså dusch som man betalar för. Allt sköts "automatiskt".

17 mars

Morgontemperaturen är +4oC. Det går åt rätt håll! Efter en liten motionsrunda, dusch, frukost osv. är det dags att ge sig i kast med de tyska motorvägarna och vi kör ut till A1. Stannar på ett rastställe, Ostetal, kl. 13 för lite lunch. fortsätter sedan efter A1. Vi knallar söderut på A1 och temperaturen har stigit till 12 oC kl.14 och solen skiner. Härligt! Många vägarbeten pågår och när de blir klara kommer nog trafiken att flyta fint. Ur högtalarna i bilen strömmar stillsam sång och musik av Ken Olson and friends. Klockan 16 har vi kommit till Osnabrück och tar A30 mot Amsterdam. Vi stannar och tar ett par smörgåsar och te. Sedan fortsätter vi mot Heeten (Holland) där vi hittat en ställplats på en f.d. bondgård. Sista biten av vägen är smal (på holländskt vis!) med ett körfält i mitten och två smala fält för cyklister. Vi hittar ställplatsen som drivs av en mycket trevlig, också f.d., bonde. Avgiften är måttliga 5 euro inklusive ström.

18 mars

På stället finns två katter (minst) och en av dom kommer så fort jag öppnar dörren på morgonen. Temperaturen är bara +3oC men utsikterna är goda för dagen. Vi gör klart för en fortsatt resa till Gent. Det blir soligt och fint. Vi passerar en och annan kanal med dom långa karakteristiska flodbåtarna och även en och annan väderkvarn. Temperaturen stiger till +19oC när vi klockan 13 är framme i Gent. Vi parkerar på en markerad husbilsplats utanför en sporthall. Efter lunch tar vi en promenad in i centrum och Sint Baafskatedralen med Hubert och Jan van Eycks polyptyk Gentaltaret (1432) med bl.a. motivet "Lammets tillbedjan". Gick sedan tillbaka till bilen. Därmed hade vi fått en rejäl promenad på 2 x 5 km! Väl framme vid bilen fick vi en liten fika innan det var dags att uppsöka nattlägret i Eeklo, ca 20 km NV om Gent. Kärt återseende efter 3 år! Vi var nämligen här i april 2007 på vår resa ner för att avsluta vår vandring till Santiago de Compostela. Kom hit 18.30 med härlig värme utanför bilen. Samma fina kanal mellan vår uppställningsplats och gatan med hus på andra sidan.

19 mars

Vi lämnar uppställningsplatsen i Eeklo. På grund av pågående vägarbeten tar det nästan 1 timme innan vi kan komma upp på motorvägen (E40) och kan börja göra lite "distans"! Vi har på navigatorn valt bort betalvägar men så småningom börjar det bli lite tröttsamt med alla små byar med rondeller och trafikljus och vi förstår att vi måste finna oss i att betala lite grann för bättre väg. "Lite grann" är nog ett understatement eftersom taxan för oss är drygt 1 euro/mil! Vi stannar ca 10 mil norr om Paris för lunch kl. 13. Temperaturen är 19 oC. Stärkta av den goda lunchen ger vi oss iväg mot Paris och leds säkert runt av vår Navigator. Trafiken runt Paris är inte att leka med och vi vore nog rätt utlämnade åt ödet om vi inte hade vår kära Navigator att lita till! Vi fortsätter mot Orelans och sedan mot Nevers och till Camping Hortus i Sully sur la Loire. Vi är framme kl. 18.30 och just när vi fått fram grillen börjar det regna! Annars är temperaturen helt OK! Campingen ligger precis på stranden av Loire floden och är säkert en pärla på sommaren. Nu är det ganska tomt med gäster.

20 mars

Det började regna i går kväll när vi installerat oss. Men vi har sovit gott och på morgonen har regnet upphört och utanför bilen är det härlig fågelsång. Vi står med framändan mot Loire floden och på andra sidan skymtar en stor kyrka mellan träden. När vi gjort klart för morgonen lämnar vi campingen och kör över Loire floden. Vi passerar en slottsliknande byggnad på vänster sida och längre bort till höger siktar vi samma kyrktorn som vi såg från campingen. Vi följer en smal men fin väg som tar oss genom den ena lilla byn efter den andra. Vi har spelat in lite av "radiotrafiken" på vår färd mot motorvägen och du kan lyssna till den genom att klicka här. Så småningom kommer vi ut på motorvägen som tar oss söderut. Den är fin och lite trafikerad och till att börja med gratis. Våra sista 129 km får vi betala och sedan är vi framme i Montauban där vi sett ut en ställplats för natten. Det har blivit drygt 50 mil idag. Platsen var väl inte riktigt vad vi räknat med, men man vet aldrig i förväg. Allt ser så bra ut på bild! Säkringarna för el till bilen är bara på 3 amp så vi brände ett antal innan vi förstod att vi måste anpassa oss!

21 mars

Började dagen med att uppsöka järnvägstationen i Montauban för att skicka vykort till barnbarnen! Kastade oss sedan ut på motorvägen mot Toulouse. Gjorde en liten paus söder om stan och ca 200 m från Canal du Midi. Varmt och skönt +15oC. Fortsatte längs motorvägen E80 mot Narbonne och sedan ner till Perpignan där vi svängde av mot Collioure som vi måste passera i brist på plats. Hittade en parkeringsplats för husbilar i nästa stad, Port Vendres, där vi stannade. Plockade av cyklarna och cyklade tillbaka förbi Port Vendres till Collioure och begrundade de färgglada husen och styrkte oss med en alldeles utsökt cappucinoLe Petit Café innan vi cyklade tillbaka till bilen. Det blev en cykeltur på totalt 10 km. Inte illa efter allt stillasittande! Hängde upp cyklarna på bilen igen och fortsatte kustvägen som går som en daggmask i magknip mot Figueres. Mycket vridande på ratten och växlande för att klara av alla branta kurvor och backar. Nedför var det förstås motor- och fotbroms! Kom ca kl. 18 till campingen "Aquarius" i Sant Pere Pescador (Spanien). Mycket prydligt ställe! Bredvid oss står en husbil från Uddevalla! De är på hemväg efter att ha tillbringat vintern i Portugal.

22 mars

Nu har vi flyttat oss till en camping med strategiskt läge för att utforska Barcelona. Platsen heter Mataró och ligger knapp 30 km före Barcelona när man kommer norrifrån. Campingen heter "Barcelona Camping" och med lite god vilja kan vi se Medelhavet från vår plats. Vi lämnade den andra campingen och kom hit vid 12-tiden. Det började regna igår kväll och höll sedan på hela natten och under större delen av vägen hit. Vi har nu för avsikt att stanna minst ett par nätter och i morgon blir det förmodligen sightseeing i Barcelona. På eftermiddagen tog vi en promenad till centrum av Mataró och tillbaka till campingen. Vid Mataró finns en fin strand och den är säkert full av folk under högsäsong. Nu såg vi endast några palmer!

23 mars

Det har blivit en heldag i Barcelona. Vi lämnade campingen kl. 9 med en buss som tog oss ända in till centrum, Plaza de Catalunya. Vi promenerade först längs La Rambla som var full av folk. Promenadstråket var kantat av "stelfrusna" gestalter i olika former. Vi gjorde ett studiebesök i Mercat de Sant Josep och beundrade allt som var exponerat speciellt den färgglada godismontern! Vi gjorde en kort visit i Palau Güell som ritats av Gaudi och sägs vara det enda hus Gaudi fått färdigställt! Större delen av huset var stängt, men vi fick i alla fall prova på en spiraltrappa utan trappsteg! Nästa anhalt var Picasso museet. Vi vandrade vidare och hittade så småningom ett lunchställe nära katedralen. Sedan följde Katedralen i Barcelona som är den störst i Barcelona. Interiören är mycket vacker. Nu satte vi kurs på La Sagrada Familia. På vägen passerade vi triumfbågen! (Barcelona har sin egen!) La Sagrada Familia är den stora kyrkan som designats av Gaudi och som påbörjades i slutet av 1800-talet och som ännu inte är helt färdigställd. Utvändigt tävlar byggkranarna med kyrktornen och invändigt såg det ut som en byggarbetsplats. Den äldre delen av kyrkan har utvändigt en mycket detaljrik utsmyckning. Vi promenerade sedan längs Avinguda Diagonal till Passeig de Gracia och B-M besökte Casa Mila av Godi. Vi hann sedan med ett besök på Museo D'Historia, med världens största underjordiska romerska ruin innan det var dags för lite fika och "hemfärd" med buss. Tillbaka på campingen vid 19.45.

24 mars

Idag har vi gjort en "bergstur". Vi besämde oss för att lämna campingen och köra till Monestir de Montserrat som är ett benediktin kloster och ligger en bit upp i bergen. Det var en överraskande tvär och krokig serpentinväg omgiven av imponerande bergsmassiv och toppar. Kurvorna och utsikten vid Trollstigen bleknar faktiskt! Väl uppe var det lite dimmigt och råkallt. Klostret ligger omgivet av väldiga bergsformationer. Vi fick vara med om en mässa i den överfulla Basilikan med vacker sång. Innan vi lämnade Basilikan tände vi ett ljus för "de våra". Parkeringen var hutlöst dyr, 20 euro. då vi betraktades som "buss"! När vi väl var nere igen körde vi till en ny camping som ligger i närheten av Tarragona och heter Torre de La Mora. Vi står nu med framändan mot Medelhavet som ligger 150 m bort!

25 mars

Idag har vi varit på väg i 2 veckor, även om vi inte lämnade Sverige för mer än 1 1/2 vecka sedan! Vi har bestämt att vi tillbringar den här dagen på denna härliga camping, för att få lite vila från allt åkande! Gårdagen med alla serpentiner var ju en liten pärs! I morse var det motion som gällde. N sprang och B-M cyklade. Det har ju gått lite dåligt med träningen hittills och både Göteborgs Varvet och Stockholm Maraton närmar sig med fart! B-M tog sig sedan ett dopp i havet medan N gick till duschen direkt! Vi har en mycket fin plats "omgiven" av palmer och med näsan nästan i havet! Tvätten hänger livlös i frånvaro av vind! Snart ska vi gå till en restaurang här i närheten, köpa en kopp kaffe och sedan försöka få iväg det här ut på nätet. Det fungerade alldeles utmärkt och nu är hemsidan uppdaterad till dags dato!

26 mars

Vinden har ökat lite i natt och vågornas brus har blivit mer påtagligt. När morgonbestyren klarats av checkade vi ut och körde mot Valencia. Vi hade siktet inställt på en camping lite söder och utanför Valencia. Vi hittade campingen och kom fram vid 13.30 tiden. Den håller inte samma höga klass som den camping vi lämnade, men vår bil är av samma höga standard så det gör inte så mycket! Efter att vi installerat oss plockades cyklarna ner och vi cyklade in till centrum. Först möts man av diverse moderna byggnader av ej tidigare skådat utseende! De är i bjärt kontrast till den äldre bebyggelsen med Basilikan och katedralen. Efter en kopp kaffe återvände vi till bilen. Det blev en cykeltur på ca 28 km.

27 mars

Efter gårdagens rekognoseringstur var vi mogna för ytterligare ett besök i centrum av Valencia. Vi hade lärt oss av gårdagens tur hur vi skulle cykla och nu gick det helt smärtfritt. Första 5 km går utefter havet på en specialgjord cykelbana och sedan när man kommer in i centrum, kan man åka in i den långa park som går genom Valencia. Vi mötte 100-tals med cyklister på väg ut från stan. Vi cyklade längs parken där folk vandrade, joggade, spelade fotboll, cyklade och motionerade sina hundar. Vi cyklade tills vi kom till Valencias "triumfbåge", Torres de Serranos, som uppfördes 1391 och ingick i den befästa muren. Sedan var det dags att uppsöka Santa Catalina, som är stans äldsta "horchatería" där man kan släcka törsten med "Horchata" en söt mjölkliknande dryck på mandel. Till det kan man äta "fartons", mjuka söta brödpinnar. Vår upptäcktsfärd gick vidare till "Mercado Central" som är en av de största och vackraste saluhallarna i Europa och uppförd i järn, glas och kakel. Den öppnade 1928 och varje morgon fylls de cirka 1000 stånden med ett fabulöst utbud av mat: skinka, grönsaker, frukt, mm mm. Temperaturen under dagen var som den bästa sommardag i Sverige och efter lunch cyklade vi tillbaka till vår bil i strålande solsken.

28 mars

Sommartid! Vi har privilegiet att också befinna oss i sommar. Solen strålar från en klar himmel när vi kommer ut ur bilen. Innan frukost tar vi en motionsrunda, joggning och cykling, på drygt 1 timme. Det går en alldeles fantastisk cykelväg längs havet och på ett ställe finns det också en styrkemotionsplats med diverse redskap. Frukost i det fria när vi är tillbaka och duschade. Vi betalar för oss och elskåpet låses upp så att vi får sladden med oss. Vi kör söderut mot en camping i Moraira ca 4 mil norr om Alicante. Vi hittar den och kommer fram ca 14.30. Vi har smugit oss in på en fin plats mellan tallarna vilka får tjänstgöra som fästpunkter för tvättlinan. Två små svarta katter dyker upp och ber om lite mat. En tallrik med mjölk kommer väl till pass. Bra mycket bättre än våra apelsiner inköpta i Valencia. Middag aväts utomhus, förstås! Det är rätt få bilar på campingen så säsongen har definitivt inte startat än.

29 mars

Idag är det dags för en cykeltur igen. Den här gången är målet Penyal d'Ifach som är en 332 m hög kalkstensklippa som stiger lodrätt ur havet. Den ligger i staden Calp ca 12 km från vår camping. Väl framme börjar vi vår vandring uppåt och får sällskap av flera måsar/trutar varav en, liksom vi, beundrar utsikten över hamnen åt ena hållet och det blågröna Medelhavet åt andra hållet. Klippan är mycket tvär och från landsidan omöjlig att bestiga. Man har därför sprängt en tunnel genom klippan så att man kan komma ut på sidan mot havet där man sedan kan klättra uppåt. Genom tunneln kom vi men sedan vände vi om efter ett tag och kom lagom ner tills toppen och en del av klippan sveptes in i kall dimma. Vi avnjöt istället dagens lunch på den något soligare stranden innan vi återvände till husbilen i Moraira. I kväll ska vi gå ner till en pizzeria en bit från campingen och försöka få iväg den här uppdateringen.

30 mars

Det blev inget restaurangbesök i går kväll. Vi var där redan kl. 18 och det var 1 timme för tidigt varför vi återvände till bilen och tillredde vår egen middag. I morse tog vi farväl av de två svarta katterna som vi bekantat oss med på campingen. Som avskedspresent fick de dela på en tallrik mjölk. Vi lämnade sedan för en färd mot El Berro och en camping Sierra Espuña och som ligger en bit upp i bergen (på 625 m höjd) mellan Murcia och Lorca. Vi passerade bl.a. Benidorm med sin imponerande "sky-line". Man kan ju nästan tro att man är på Manhattan! Var kommer alla människor ifrån som ska semestra i alla dessa enorma skyskrapor. Sista vägen upp till campingen var mycket smal, kurvig och backig. Väl framme tycker vi nog det ändå var värt besväret. Vi har en fin plats med fin utsikt över gammal äkta bebyggelse och solen skiner och det fläktar skönt. Temperaturen är 21 oC och markisen har också åkt ut för första gången!

31 mars

I morse var det bara +4oC utanför bilen när vi vaknade. Man kan ju nästan tro att man är tillbaka i Sverige! Solen kom dock upp på en klarblå himmel och snart steg temperaturen betydligt. Dagen började med en löpnings- och cykelrunda på ca 12 km, sedan följde dusch och frukost och en 4 1/2 timmes vandring bland bergen i Sierra Espuña. Det kan man väl kalla semester! Vi vandrade ut från byn vid 11.30-tiden och vid sidan av vägen stod fruktträd i blom och apelsinerna hängde på grenarna. En bit längre upp fick vi fin utsikt över El Berro och campingen (den vita pilen på bilden pekar mot vår husbil) där husbilar och husvagnar står sida vid sida. Väl uppe i bergen hade vi en vidunderlig utsikt över toppar och dalar. Mäktiga bergväggar reste sig längs stigen och på sina ställen gick stigen under dem! Tydliga tecken visade att människor lagt ner stor möda på att göra vägen farbar över ravinerna vilket avslöjades i t.ex. en vacker bro som vi träffade på. Sedan gick det inte så bra! Av någon anledning lyckades vi navigera ut från den handritade kartbild vi gick efter och snart visste vi inte vi var. Utsikten var bedårande men alltför djupa dalar skymtade mellan de stora topparna. Som sända från ovan dök några cyklande engelsmän upp och kunde sätta oss på rätt spår och så småningom kom vi tillbaka till vår kära husbil!

I morgon flyttar vi till en camping nära staden Lorca där vi hoppas få vara med om firande av långfredag med stora processioner som vi läst om. Mer om detta i morgon!

1 april

I morse hade temperaturen sjunkit till +2oC ute och inne var det faktistkt bara +11 oC. Eftersom vi försöker snåla med gasen hade vi inte satt på värmen på kvällen. Att köra värmen på el skulle förmodligen bara resultera i att vi blåste säkringen på 6 Amp. Det har vi gjort förut på andra platser! Vi har nu flyttat till Camping La Torrecilla som ligger 8 km utanför Lorca. Det blev ingen lång biltur bara ca 40 km. Vi har just kommit tillbaka efter en "provcykling" in till centrum och det tog 30 min. Cykelbana hela tiden, helt perfekt! Vi har köpt biljetter till processionen i kväll och i morgon kväll. Mer om det när vi har upplevt det!

Påskfirande i Spanien

1 april fortsättning

Det blev en sen kväll igår. Vi var inte tillbaka vid husbilen förrän strax före kl. 24. Vi cyklade in till stan i 7-tiden för att vara på plats när det hela började. Vi hade hört talas en del om påskfirandet i Spanien och speciellt Lorca med sina processioner som går långt tillbaka i tiden. Hela stilla veckan är det flera processioner, men kulmen är skärtorsdagen och långfredagen. Det hela överträffade vida det vi hade kunnat föreställa oss! När vi kom var det mest tomma sittplatser på läktarna på båda sidorna av hela Avenida de Juan Carlos på en sträcka av uppskattningsvis 500 m. Vi fick ge oss till tåls ända tills ca 20.45 innan det hela började. Det var en procession, cortege eller vad man nu kan kalla det förutan like! Hela den långa gatan var täckt med sand och fungerade som en långsträckt manege. Där kom fanbärare, hästar, musikanter, utomordentligt överdådigt tillverkade vagnar i en aldrig sinande rad. Detta var verkligen inget "hastverk" i stil med Chalmers cortegen! Dessutom hög klass och stil på det hela. Hästar fanns som sagt i massor. Hästar som drog vackra vagnar av historiskt snitt i par eller i 6-spann. För att riktigt höja stämningen gavs det ett utrymme framåt på ca 50 meter för 6-spanen som startade med rivstart och galloperade tills de hejdades genom bromsning och ivrigt viftande medverkande som stod på rad i vägen för dem. Hästar som reds på alla möjliga och omöjliga sätt. En hel grupp "kosacker" hade hisnande uppvisningar där ryttarna befann sig både vid sidan om och på hästarna i både rättvänd och upp och nervänd ställning! Mantlar och schabrak var överdådigt broderade liksom alla kläder de medverkande bar. Lorca är också känt för sina ypperliga broderier. En hel del vagnar var med historiska motiv som drottningen av Saba, kejsar Julius Cesar, Cleopatra bara för att nämna några. Många inslag handlade förstås om Jesus som sista måltiden med lärjungarna, Getsemane, romerska soldaternas kröning av Jesus, korsfästelsen och Jesus i Marias famn efter korsfästelsen. Hela processionen var en uppvisning i den högre skolan där både stora och små deltog.

2 april

På förmiddagen cyklade vi in till centrum igen för att delta i en vandring via Dolorosa (Lorcas version) till berget Golgata i utkanten av Lorca. Vandringen utgick från en av stans kyrkor och gick längs en väg där man vid vissa "stationer" (15 stycken totalt) stannade och läste texter som vi som svensktalande hade svårt att hänga med i. Först i processionen bars en massa kors och sedan en Kristus staty och statyer av Maria och Johannes. Efteråt kom massor med folk som fyllde gatan i ett flera hundra meter långt tåg. Vandringen som har hundraårig tradition avslutade på en höjd, Monte Calvario. Vandringen tog ca 2 timmar och sedan var det dags att cykla de 8 kilometrarna tillbaka till campingen för lite lunch. Nästa tur in till stan gjordes kl. 18 då vi deltog i en mässa i en av kyrkorna. Sen förberedde vi oss för kvällens "föreställning" genom att ladda med en liten pizza och lite dricka som intogs på "våra" sittplatser. Kvällens föreställning var i många stycken en repris av gårdagens, med den skillnaden att tåget kördes åt andra hållet längs gatan. Det var också en del nya inslag och överlag var nog inslaget av "religiöst" innehåll större. Mäktiga avbildningar av Kristus och olika jungfrur bars upp av 100-talet bärare.

Även den här dagen blev lång och vi kom faktiskt inte tillbaka till bilen förrän på påskafton den 3 april!

3 april

Idag lämnade vi campingen för vidare färd söderut. Siktet ställdes in på en camping söder om Almeira och vi hittade campingen "Don Cactus" och installerade oss vid 16.30-tiden. Här står vi nu bland en massa spanska familjer med barn. Campingen är den största som vi bott på hittills. I morgon när vi tvättar oss kan vi stå 17 stycken bredvid varandra vid varsitt handfat! Tyvärr blåser det lite kyligt och temperaturen är strax under 20 grader.

En karta över Andalusien finns på denna länk: (http://www.turygolf.se/distrikt/kartor/kandal.htm) Vi bor på en camping som ligger i Calahonda nära Motril ungefär mitt emellan Almeira och Malaga.

4 april

I natt blåste det väldigt mycket! På sätt och vis är det skönt med husbil för då behöver man inte upp mitt i natten för en "pyjamasförflyttning" som vi upplevt några gånger med segelbåt. Kl. 6 i morse fick jag i alla fall upp för att samla ihop saker som blåst omkring: foppatofflorna som tagit sin tillflykt under bilen, och tomma vattenflaskor som spritt ut sig för vinden. Tre av sex hittade jag aldrig! Spelar ju ingen roll för de ska ändå kastas. Gjorde en vandring längs havet på förmiddagen. "Beachen" är hur lång som helst och idag fanns det gott om plats! På återvägen hittade vi äntligen den solstol som B-M längtat efter så länge! Väl tillbaka bar hon den till stranden och solade ett tag. En löp-/cykelrunda fick vi också plats med före middagen. Inför natten är nu allt undanstuvat som skulle kunna ge sig ut på drift om det börjar blåsa igen i natt!

5 april

Vi vaknar till en molnig morgon och beslutar oss för att bryta lägret och flytta till Granada. Vi lämnar campingen och kör mot nästa camping som heter Suspiro del Moro och ligger ca 12 km från Granada. Vi är framme till kl. 12, äter lunch och sätter oss på cyklarna för en tur in till Granada och upp till Alhambra. På vägen ser vi de snötäckta topparna av Sierra Nevada. För bara några timmar sedan var vi nere på stranden av Medelhavet och i alla fall i går var det soligt och fint. Lite kyligare här uppe men det blåser inte så mycket som nere vid havet. Väl uppe vid Alhambra blir vi informerade om att biljetterna för dagen är slutsålda och vi är välkomna i morgon. Vi får se om vi har bättre tur då! Vi cyklade ner till centrum och B-M gjorde studiebesök i ett kapell/museum och katedralen. Cyklade sedan tillbaka till campingen och läste av sträckan vi cyklat: 40 km! Inte illa!

6 april

För att vara först i "kön" bröt vi lägret tidigt och lämnade campingen strax före 8. Körde direkt upp till Alhambra och B-M sprang till biljettförsäljningen och lyckades komma över två biljetter med tillträde till palatset kl. 12! Helt fantastiskt när alla skyltar berättar att det är slutsålt för dagen. Efter frukost började vi rundvandringen i det enormt omfattande området. Där finns gamla (från 1200-talet) "ruiner" och byggnader som var för sig är värda en krönika. Vi såg t.ex. Carlos V:s palats, Palacios Nazaries med sina överdådiga utsmyckningar, fina mosaiksättningar och imponerande träarbeten. Utanför finns den ena välklippta häcken efter den andra. Sommarpalatset, Generalife ligger på andra sidan en dalgång med fin utsikt mot Palacios Nazaries. Där finns också en "vattentrappa" där vattnet rinner i handledarna! Från flera ställen har man fin utsikt över stora delar av gamla Granada. Hela rundvandringen var inte klar förrän 13.30 när det serverades en något försenad lunch i bilen. Vi flyttade oss sedan till Camping Sierra Nevada som ligger rätt centralt i Granada. Därifrån har vi gjort en cykeltur (!) för att bese några andra byggnader i Granada som B-M "ringat" in. Bl.a. ett gammalt kloster, Cartuja de la Asunción de Nuestra Señora. Vi besökte även Iglesia de San Juan de Dios som har en imponerande fasad och inuti visade upp en enastående skönhet (kändes inte rätt med fotografering!). Kupolen var något i stil med Peterskyrkans i Rom fast förstås mindre och enklare.

7 april

B-M:s födelsedag! Dagen började bra med en löp/cykelrunda på en knapp timme. Efter sen frukost cyklade vi in till centrum och gjorde ett första stopp på Plaza de Isabelle de Catholica där det står en staty av drottning Isabelle och Columbus. Vi lämnade sedan cyklarna vid katedralen som vi besökt ett par dar tidigare. Vandrade sedan upp mot Albaicín som är den stadsdel som klänger på bergssidan mittemot Alhambra. Här är det moriska arvet mest levande. Det började på 1200-talet med en fästning och en gång låg det 30 moskéer här. På vägen dit skulle vi aväta en lunch för att fira B-M:s födelsedag. Fortsättningen med liten stil kan du hoppa över om du inte är intresserad hur det kan gå till på en spansk uteservering! Vi hittade en fin servering och fick ett bord med skugga från ett parasoll. Vi beställde två öl och fick matsedeln, men sedan tog det stopp! Ingen tycktes längre ta notis om de två hungriga svenskarna! Det gick så långt att födelsedagsbarnet tyckte vi skulle lämna stället! Vi haffade då en av kyparna och sa att vi tänkte lämna stället eftersom vi suttit och väntat för länge utan att något hände. Det var mer eller mindre en utskällning på "ren" engelska av vilket han gjorde sken av att inte förstå utan frågade vad vi ville äta. Vi beställde då dagens meny. Efter ett tag var han tillbaka med förrätten. Han var på väg att lämna oss när vi upplyste om att vi behövde bestick att äta med! Vi åt vår sallad, åt vårt bröd och smuttade på ölen. Ingenting mer hände trots att kyparen sprang förbi vårt bord ett otal gånger. När vi återigen fått nog stoppade vi honom när han flög förbi och förklarade att vi tänkte gå och ville betala. Men ni har ju inte ätit andra rätten än? Sedan gick han. Då fick vi nog tog pengarna och la dem på disken framför honom och gick! Ingen vidare födelsedagslunch!

Vi fortsatte vår vandring längs Carrera Del Darro, som går längs Rio Darro, upp mot Albaicín och passerade Iglesia de Santa Ana en 1500-tals kyrka byggd i tegelsten. Vi kryssade vidare på de smala gatorna förbi vackert prydda innegårdar och intresserade hundar (kompisen hann iväg innan jag fick upp kameran!). När vi nått toppen med Mirador de San Nicolas vände vi ner igen genom de trånga gränderna. Återvände till katedralen och steg upp på våra cyklar för att ta oss tillbaka till husbilen. Dagen avslutades med en utsökt middag (tillagad av födelsebarnet!) som avnjöts utomhus. Den här dagen har nog varit den varmaste på vår resa.

April 8

Återigen en löprunda på morgonen. Göteborgsvarvet är drygt 1 månad bort och det gäller att ligga i. Det finns en ca 2 km lång park 500 m från campingen och i morse var det fullt med joggare överallt. Efter sedvanliga göromål efter frukost kom vi iväg 11.30 och körde mot Cordoba. Vägen dit är kantad med bergssluttningar som är täckta av olivodlingar. Vi siktade mot en camping, La Albolafia, ca 25 km öster om Cordoba. Vi hittade platsen dit vi kom kl. 15. Vi har fått en mycket fin och rymlig plats, och eftermiddagen ägnades åt att koppla av efter 2 hektiska sightseeing dagar. Solen lyser (som vanligt!) från en klarblå himmel och det är ca 25o.

April 9

Idag har det blivit en heldag med kultur i Cordoba! Vi lämnade campingen 9.30 och körde till Cordoba där vi blev anvisade en parkeringsplats som var rymlig nog för vår husbil. Vi promenerade sedan till den gamla, historiska delen, av Cordoba. Den stora sevärdheten där är en enorm moské som inuti sig rymmer en katedral! Efter den islamiska invasionen av Cordoba påbörjades år 785 byggandet av en moské som kom att bli den mest betydelsefulla helgedomen i västerländsk islam. Den byggdes helt enkelt med moskén i Damaskus som förebild. Efter kung Ferdinand III: s erövring av Cordoba helgades byggnaden åt kristendomen och man byggde en katedral inuti moskén. Hela skapelsen är ett fantastiskt monument över gammal byggnadskonst med många olika inslag. Mäktiga valvbågar som vilar på kolonner i olikfärgad marmor bär upp byggnaden. Där finns kupoler med färgrika motiv och vackra detaljer, tak med fantastiska mönster. I en glasmonter finns också en amfora från 500-talet. Runt byggnaden finns ett stort antal apelsinträd och vackert stenlagda ytor. I den gamla delen av Cordoba är gatorna smala men trots det förekommer livlig trafik av både bilar och hästskjutsar. Taxibilarna går i en strid ström och det är knappt gångtrafikanterna får plats. När det var dags för lunch hittade vi ett fint ställe där vi avnjöt en välsmakande meny med god service! Det fick bli en fullgod ersättning för den misslyckade födelsedagsmenyn. (Jämför det finstilta den 7 april ovan!). Även här trampade vi på ett vackert stenlagt "golv". Vi strövade sedan omkring i de smala gränderna och B-M gjorde en del besök av kulturellt slag samt klarade av en del inköp innan vi tog oss tillbaka till husbilen och körde tillbaka till campingen dit vi kom kl. 18.

April 10

Morgonen lika fin som vanligt! Började med löp/cykelrunda och sedan dusch och frukost. Vi har nu bestämt att åka ner till kusten igen och därför lämnar vi campingen vid 11.30. Det är ca 20 mil till den camping vi siktat in oss på. Vägen är fin hela vägen och kl. 14.30 hittar vi Almayate Camping som ligger ca 20 km öster om Malaga. Vi står med bredsidan mot Medelhavet som är ca 150 m bort. Idag blir det dock inget bad då det blå Medelhavet snarare är vitt eftersom det blåser så mycket. Soligt och fint och 21oC. Här blir vi nu 1-2 nätter beroende på hur vi känner. Vi behöver vila ut efter alla kulturella intryck!

April 11

Lugn och skön natt. Temperaturen ca +15 på morgonen. Det blåser lite mindre nu och solen kommer snart fram. B-M har tillbringat några timmar på stranden i solstolen. Vi har också gjort en cykeltur till Torre del Mar där vi hittade ett kafé med fina bakelser och tårtor. Några regndroppar kom när vi cyklade hem, men nu skiner solen igen och temperaturen är +20o.

April 12

Lämnade campingen 10.30. Gjorde ett stopp i Marbella för "veckohandling". Vi har fått en känsla för att man får mer mat för pengarna här än hemma. Fortsatte sedan till Gibraltar där vi parkerade på avenyn längs havet med fin utsikt mot "klippan". Enligt GPS:en har vi "bara" 356 mil hem. Längre bort än så här kommer vi inte! Efter lunchen fortsatte vi till campingen Pinar San José i Caños de Meca/Barbate. Här blir vi över natten och i morgon väntar nya äventyr.

April 13

En mycket fin camping även om den inte ligger vid stranden. Tydligen använd av "övervintrare". Träffade ett engelskt par som bott där i 4 (!) månader. Vi nöjde oss med en natt! På morgonen tog vi ett träningspass ut till fyren vid Trafalgar. Just utanför den här kuststräckan besegrade lord Nelson den gemensamma spansk/franska flottan 1805. Efter frukost och bunkring av vatten var det dags att bege sig till Sevilla via Cadiz. På vägen passerade vi staden Condil som låg som en vit färgklick på bergssidan. Vårt besök i Cadiz blev dock ett misslyckande. Infogar ändå en bild som ska påminna om den äldsta staden i Europa. Stan var fullproppad med bilar och även om vi sökte oss ner till hamnen lättade det inte så det var med nöd och näppe vi lyckades ta oss ut igen och kunde fortsätta mot Sevilla. Här och där möts man av tjurar när man reser längs de spanska vägarna det gjorde vi även idag och passade på att föreviga en. Stannade i en liten by efter vägen och avnjöt en mycket god och efterlängtad lunch! Kom fram till Camping Willsom, Don Hermanas, kl. 16. Nu laddar vi för ett stadsbesök i morgon. Avståndet in till centrum är 10 km så det blir cykel.

April 14

Det blev en heldag i Sevilla. Vi lämnade campingen kl. 9.30 och cyklade mot Sevilla. I våra ambitioner att hålla oss till mindre vägar kom vi på "avvägar", men med navigatorns hjälp hittade vi så småningom fram till katedralen. Avståndet från campingen blev nog uppskattningsvis närmare 20 än 10 km. Gjorde ett besök i en mindre kyrka, Iglesia de San Salvador innan vi begav oss till katedralen. Sevillas katedral är den största i Spanien och tredje största i världen. Där katedralen ligger låg tidigare en moské från 1100-talet. Katedralen började byggas år 1400. I ena kanten av katedralen ligger ett högt torn, La Giralda, som ursprungligen var en minaret. Man kan vandra ända upp till klockorna utan att gå ett enda trappsteg! Mellan varje avsats går ett sluttande plan. Detta för att sultanen skulle kunna rida upp i tornet med häst. Från tornet har man en fin utsikt över katedralens tinnar och torn och över Sevilla. Katedralen är förstås överdådigt utsmyckad. Där finns också Christoffer Columbus gravmonument. Stan vimlade av turister och hästskjutsar. Trånga, smala gator och gränder som i många andra spanska städer vi besökt. Vi besökte Real Alcázar, ett kungligt palats uppfört 1364 av Peter I. Många patior, valvbågar och fin utsmyckning. På en speciell kungavåning dit bara B-M ägde tillträde visas paradvåning använda av olika regenter. På hemvägen passade vi på att göra ett besök på Plaza España och beundrade de bänkarna med magnifika keramikutsmyckningar. Hem cyklade vi efter stora vägen (N-IV) och kom, kl. 19, lyckligt tillbaka till bilen med lite regnmoln hängande efter oss.

April 15

Idag är det exakt 5 veckor sedan vi lämnade Sverige. Hittills har vi haft fantastisk tur med vädret, men i morse började det regna på "riktigt". Det varade dock inte så länge och när vi lämnade campingen kl. 9 var det i stort sett uppehåll. Vi körde via Sevilla mot Huelva och sedan vidare till Camping Giralda vid Isla Cristina. Vi kom hit kl. 11.30. Vi är nu bara några mil från portugisiska gränsen. Just när vi kom hit regnade det igen, men nu (kl. 14) är det varmt (+24o), soligt och en skön vind. I eftermiddags gjorde vi en tur in till Isla Cristina och köpte en plastmatta att lägga utanför ingången till bilen. När vi var inne i affären blev vi bestulna på våra cykelhjälmar. Vad kan någon ha för glädje av ett par bättre begagnade cykelhjälmar (i Spanien!)? Men plastmattan blev bra. Börjat regna nu i kväll.

April 16

Väderrapporterna igår spådde häftiga regn fram till söndag kväll. Som tur är kan meteorologerna ha fel ibland! Det har inte blivit något av det än och den sedvanliga motionsturen på morgonen genomfördes utan missöden. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Det som blev kvar av förmiddagen har ägnats åt veckostädning av bilen och att skriva kort till vänner och bekanta. Meteorologerna hade rätt! Ungefär en timme efter att jag skrev ovanstående kom det häftiga regnet följt av åska och kraftiga vindstötar. Det var nog bland det häftigaste vi varit med om! Ljudnivån stiger en hel del inuti bilen av smattrandet.

April 17

Regnade lite grann under de tidiga morgontimmarna men inget i jämförelse med igår! Lämnade campingen kl. 10 och körde till ett köpcentrum i Cartaga där vi köpte nya cykelhjälmar och lite mat. Fortsatte sedan mot Portugal. Första stoppet i Portugal blev i Almancil för att se på Igreja de S. Laurenco. En kyrka från 1700-talet som invändigt är klädd med keramikplattor vilka förmodligen tillverkades av hantverkare i Lissabon och skeppades till Almancil. Efter lunch bar det vidare till campingen Orbitur, Valverde ca 8 mil in i Portugal.

April 18

Lite regn i natt men på morgonen klarade vi av den vanliga "rundan" utan problem. Bestämde oss sedan för att cykla till Lagos ca 6 km bort. Där mötte vi Henrik Sjöfararen, tittade på ett monument över Europas första slavmarknad från 1400-talet Ett gammalt fort vid inloppet till hamnen fick också besök. Under hela utflykten jagades vi av mer eller mindre häftiga regnbyar, men genom att ta skydd av diverse utskjutande objekt kom vi tillbaka till campingen utan att bli blöta. Sedan var det dags för en något sen lunch som vi avåt på Restaurang Valverde inte långt från campingen. För 12 euro per person fick vi en trerätters söndags lunch som faktiskt var det godaste vi ätit sen vi började vår resa!

April 19

Försökte lämna campingen som vi trodde kl. 9.30, men som vi snart blev varse var klockan inte mer än 8.30. Under två dygn hade vi rört oss i en annan tidszon utan att egentligen lida av det! Körde till Portugals västligaste punkt, Cabo de São Vicente, som på medeltiden ansågs utgöra världens ände! Sextio (60) meter höga klippor stupar lodrätt i Atlanten och längst ut står en fyr som når 95 km och lär vara Europas kraftigaste. Henrik Sjöfararen sägs också ha bott här men vi såg inte ett spår efter hans Vila do Infante. Via en keramikaffär körde vi så vidare upp mot Lissabon. Vägen var under stora sträckor mycket naturskön och vi lyckades hitta den korkek som tjuren Ferdinand mycket väl skulle ha kunnat sitta under och lukta på de vackra blommorna i blått (lavendel) och gult (okänd art). Portugal är världens största exportör av korkek och vi såg stora odlingar längs vägen. Var 10: de år berövas eken sin bark och stammen blir då rödbrun. När vi närmade oss Lissabon möttes vi av den stora Kristus statyn (28 m hög på ett 82 m högt fundament) innan vi åkte över en av de broar, Ponte 25 de Abril, som leder in i Lissabon söder ifrån. Bron byggdes av diktatorn Salazar och bar först hans namn. Numera hedrar den minnet av revolutionen den 25 april som 1974 återinförde demokratin i landet. Nu har vi stannat på Lisboa Camping som ligger rätt så centralt.

April 20

En heldag i Lissabon! Vi lämnade campingen med en buss som tog oss först till den stadsdel som heter Belém. Där inspekterade vi först ett monument över de upptäckter sjöfarare från Portugal gjort. Torre de Belém är ett befästningstorn som uppfördes mellan 1515 och 1521 och tjänade som utgångspunkt för sjöfararna när de gav sig ut på sina färder. Mycket detaljer bl.a. en relief av Vår fru, sjöfararnas skyddshelgon. Därefter var det dags för en liten förmiddagsfika innan vi begav oss till Mosteiro dos Jerónimos. Det byggdes 1501 på uppdrag av Manuel I efter Vasco da Gamas återkomst från sin historiska resa. Inne i basilikan finns även Vasco da Gamas sarkofag. Vi hann också med ett besök på Museu nacional dos Coches där ett stort antal vagnar av varierande skick och årsmodell förevisas. Tidsåldern spänner över ca tre hundra år. Vidare med samma busslinje in till Bairro Alto och Estrela. Där tog vi en bergbana några hundra meter upp i den gamla bebyggelsen. Ett annat sätt att förflytta sig i höjdled är med hjälp av en stor hiss, Elevador de Santa Justa, men den är för närvarande under renovering. Sedan var det dags för en något sen lunch, lite vandring i affärer och bussresa tillbaka till campingen. Intryck från Lissabon: det behöver jobbas en hel del på att renovera och snygga upp stan, mat är de duktiga på att laga och engelskan ligger nära till hands!

April 21

Började dagen med lite löpträning på campingen. Ytan för den här campingen motsvarar inget vi sett förut och det är gott om vägar och backar inom området. Därför behövde jag aldrig under en knapp timmes tid lämna området! Kl. 9.30 lokal tid lämnade vi campingen och Lissabon efter att ha kört över Vasco da Gama-bron, ritad av Armando Rito, och som är 17 300 m lång och 30 meter bred vilket gör den till den längsta bron i Europa. Den korsar floden Tejo i Lissabon. Vi fortsatte sedan NO ut med Madrid som ett långsiktigt mål. Mellanlandning och övernattning i Cáceres där vi just nu står på campingen. Här har vi träffat på en lite annorlunda "layout" än vad vi sett tidigare. På vår plats finns ett "eget" litet hus innehållande toalett och dusch. Mycket praktiskt! I morgon ska färden gå vidare till Madrid.

April 22

Så var det dags att lämna denna fina plats. Vi tömde, fyllde på, betalade och fortsatte kl. 9.15 mot Madrid. Det var en jämn och fin väg och det var ren njutning att färdas fram. Gjorde ett uppehåll i Talavera de la Reina för att besöka en keramikbutik och fixa lite lunch. Sedan var det bara att ge sig ut på vägen igen. Gjorde en avstickare förbi Toledo, men lyckades inte angöra den historiska delen då där var redan fullt med bilar och folk. En helt vanlig torsdag! Fortsatte därför till Madrid och Camping Osuna där vi nu står. Det här stället är väl inte det mysigaste vi sett, men vi ska ju bara sova här. Nu väntar sightseeing i Madrid.

April 23

Rånad två gånger, besök i tre museér, ett residens och en katedral! Vilken dag! Så här gick det till. Vi lämnade campingen 8.30 och åkte med tunnelbana in till centrum där vi steg av. Avsikten var att besöka Museo National del Prado. Vi såg väl lite undrande ut när vi kom ut ur grindarna vid tunnelbanan och genast var där en trevlig man som visade oss åt vilket håll vi skulle gå. Han undrade om vi var från England, men vi svarade Sverige. Han tog då mig i armen och började dansa runt med mig och sjöng något om "Real Madrid". När vi kom upp på gatan upptäckte jag att plånboken saknades i min ficka på shortsen. Fickan sitter låst med knappar och sitter i jämnhöjd med min hand och jag har betraktat den som säker, vilket den tydligen inte var! I plånboken fanns mina kort samt körkort, inga pengar. Vad gör man? Vi skyndade ner i tunnelbanan igen, och där stod "tjuven" med min plånbok! Your valet sir? Han försökte påskina att jag tappat den. Allt var kvar och inga pengar borta eftersom jag inte haft några i plånboken. Han fick 1 euro som tack! För säkerhets skull la vi över allt värdefullt till B-M:s säkerhetsväska, och jag stoppade tillbaka plånboken. Vi gick till museet och även till ytterligare ett, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, käkade lite mat och gick sedan till det tredje museet, Museo Thyssen-Bornemisza. Sedan var det dags att ta tunnelbanan till Palacio Real. När vi stod på tunnelbanan kände jag att plånboken var borta igen! Den här gången fanns ingen misstänkt och i plånboken fanns bara ett campingkort! Efter en rundvandring i palatset och ett besök i Catedral de la Almundena lyckades vi så småningom att ta oss tillbaka till campingen utan några missöden trots att vi åket tunnelbana!

April 24

Så var det då dags att lämna denna stad (och att aldrig återvända!). Klockan 9.30 körde vi ut genom grindarna med avsikt att ta oss till Frankrike. Vi siktade mot Pau ett stycke norr om Pyrenéerna, men vi hade ingen bestämd "nattplats". Körde motorväg (fri) mot Zaragossa och vidare. Gjorde pauser för fika, lunch och lite inköp. Så småningom kom vi upp bland bergen som idag visade sig från sin allra bästa sida. Djupa dalgångar och höga toppar av vilka en del också var snöklädda. Vi hade under dagen hittat en ställplats som inte låg alltför långt avsides och körde mot den. Sista 25 kilometer gick på en mycket smal och krokig väg, men som belöning kom vi in i en fantastisk bokskog med sin skira grönska. Det var något i stil med de svenska bokskogarna på våren. Så småningom dök vårt mål upp och vi har nu en fantastiskt fin plats på stranden av en liten älv som brusar rogivande. Fåglarna sjunger och två hästar, en brun och en vit, går och betar i hagen här intill. Sammanfattningsvis har dagen varit en naturupplevelse och väl värd sina dryga 45 mil.

April 25

Vi kom iväg vid 10.30 efter diverse morgonbestyr. Himlen var lite molnig och utsikterna för dagen var inte helt självklara. Vi körde förbi staden Pau med sikte mot en mindre stad, Aurillac, som ligger ungefär mitt emellan Toulouse och Claremont-Ferrand. På så sätt tänkte vi få möjlighet att passera genom områden som vi bekantat oss med tidigare till fots när vi gick vår pilgrimsväg mot Santiago de Compostela. Det blev också verklighet och vi passerade orter som Nogaro, Lauzerte, Cahors och Figeac innan vi slutligen stannade ett par mil från Aurillac på en liten plats som heter Cayrols dit vi kom 19.15. Dagens sträcka blev ca 40 mil. Hela dagen har vi kört bara små vägar omgivna av en underbar natur. Våren är verkligen i full gång här. Bokskogen är ljusgrön, rapsfälten knallgula och i dikesrenarna växer fullt med gullvivor.

April 26

Lämnade kl. 8.30 efter en skön och lugn natt. Temperaturen var +9 oC på morgonen, men himlen lovade gott. Körde N122 över Monts du Cantal där vi återigen hade fick en mycket vacker passage med dalgångar och snöklädda toppar. Vägen är mycket krokig, men annars bar. Vid ett tillfälle mötte vi också Cirkus Maximum med sina extremt långa ekipage. Körde A75 mot Clermont-Ferrand. Passerade avtagsvägen till Le Puy där vi startade vår pilgrimsvandring 1999. Stannade norr om Clermont-Ferrand för lunch. Fortsatte sedan mot Besancon för att komma till vår tilltänkta nattplats, Baume-les-Dames, dit vi anlände kl. 19. Det är vårt 3:dje besök just på den här platsen som vi lärt oss att uppskatta!

April 27

Lämnade Baume-les-Dames kl. 9. På slingrande småvägar tog vi oss genom ett vårfagert landskap så ljusgrönt som det bara kan bli under tidig vår. Vårblommor i mängder, vitsippor, gullvivor och andra skönheter fanns i den bukett som B-M plockade för att pryda bilen med. Utan egentliga ansträngningar kom vi så småningom ut på större vägar och så småningom motorväg. Utan att märka det var vi snart i Tyskland och nästan hela dagen har vi hållit till på den tyska motorvägen A5 tills vi slutligen hamnade på en ställplats i Alsfeld söder om Kassel. På kvällen gjorde vi en vandring in till den gamla stadsdelen. Vi såg gamla korsvirkeshus, sneda och vinda men prydligt underhållna. Det gamla rådhuset från 1512-1526 är ett av de finaste exemplen på korsvirkesbyggnader i Tyskland. Weinhaus med sin trappgavel och det äldsta halv-timrade huset i Alsfeld byggt under tre perioder 1350-51, 1403, 1464-65, är andra vackra hus.

April 28

Så är vi då tillbaka på den plats som var vår första övernattning på vår "utresa", se Mars 16. I morse när vi vaknade vid 7-tiden var temperaturen +3 oC. Klar himmel lovade en fin dag. Vi har tillbringat hela dagen, fram till kl. 16 när vi kom hit, på motorvägar. Först A5, sedan A7 och på slutet A1. Allt har flutit bra och vi har bara stått stilla en kortare stund när polisen hade arrangerat en stor kontroll och plockade in bilar för kontroll. Svensk husbil ådrog sig dock inget intresse. Vid ett annat tillfälle körde vi förbi en olycka mellan en lastbil och bil med husvagn. Lastbilen hade skilt bil och husvagn åt och bilen var rätt tilltygad där den stod tvärs lastbilens front. Vi gjorde ett kort stopp strax före Hannover och besökte en Dethleffs representant för att få förarstolen "fastsatt". Lite löpning innan dusch och kvällsmat. Detta blir vår sista natt i utlandet. I morgon kör vi över till Danmark från Puttgarden och sedan Öresunsbron till Sverige. Besöker goda vänner som flyttat från Mölndal till Skåne. Räknar med att vara hemma på fredag.

April 29

Kom iväg lite efter kl. 8. Kom till färjeläget vid Puttgarden kl. 9. Över med färjan nästan med en gång. Lade till i Rödby kl. 10.15. Fortsatte mot Köpenhamn och körde över Öresundsbron och är nu hos våra vänner som utvandrat från Mölndal. Sover över här i natt och fortsätter hem i morgon.

April 30

Det började regna på morgonen, något vi inte varit med om på några veckor! Efter frukost och avsked kör vi genom ett regnigt Halland den sista sträckan mot Göteborg. Vi konstaterar att våren inte kommit särskilt långt. Träden är knappt gröna men gräset lyser grönt och i björkbackarna är det vitt av vitsippor.

Kommer hem kl. 12 efter att ha avverkat drygt 1000 mil på vår resa. Tacksamheten är stor över att allt har gått bra. Nu får vi leva på minnen!