Europaresa mars-april 2008

Du kan följa vår ungefärliga resrutt på kartbilder över Tyskland, Italien och Frankrike. Datum är utsatta på olika ställen där vi övernattat. Du kan behöva zooma in bilderna för att se bättre.

Mars 12

Packat och klart. Bunkrat vatten och övriga förnödenheter. Klockan har hunnit bli 14.45, men nu är vi på väg! Regnet fortsätter att ösa ned som det gjort de senaste dagarna. Första stopp blir vid Ölmevallasjön där vi fikar. Fortsätter till Helsingborg där vi tar färjan över till Helsingör. Vi har redan bestämt att första övernattningen får bli utanför Köpenhamn. Vi har tidigare utnyttjat en plats på en kort återvändsgata vid Svanemölle hamnen. Den tar vi även denna gång. Helt ensamma är vi denna gång!

Mars 13

Natten bjöd på en massa regn och kraftiga vindstötar. Ändå stod vi rätt skyddade. Efter frukost och de sedvanliga morgonbestyren är vi igång ca 7.30. Vi har siktet inställt på Gedser för att färja över till Rostock. Stannade till i Nyköping för att inhandla lite bröd och ost. Färjeöverfarten blev lite gungig och sjön rök över fören, men lunchen smakade bra! Väl framme i Rostock letade vi på en Tüv anläggning där vi köpte en "Umweltplakette" som klistrades på framrutan. De tyska städerna har infört miljözoner i centrum av städerna och man måste ha dessa "plaketter" för att få färdas inom zonerna. Petade in en ställplats #13587 Berlin-Spandau och körde dit. Betalde 12 € för natten med tillgång till dusch/toalett och el-ström. Framme ca 17.30. Ställplatsen ligger alldeles utanför en gammal kasern. Byggnaden är faktiskt, arkitektoniskt sett, rätt vacker!

Mars 14

Efter en stärkande frukost tog vi en promenad till centrum av Spandau. Lite kyligt, men uppehåll. Tillbaka vid bilen uppsökte vi de förnämliga duscharna. Ringde sedan och bokade en plats på ställplats #10969, Berlin-Kreuzberg. Körde via Schloss Charlottenburg där Britt-Marie gjorde ett besök medan jag "höll ställningarna" på den bussparkering vi ställt oss. Bara en gång försökte de mota bort mig, men det ordnade sig. Fortsatte sedan till den reserverade platsen. Inte alls fullt så reservation var nog inte riktigt nödvändig. Väl framme plockade vi fram cyklarna och gav oss ut i trafikvimlet. Cyklade till Gemälde Gallerie Berlin där vi tillbringade dryga 2 tim med att beskåda fantastiska målningar av kända och okända konstnärer. Cyklade tillbaka via Brandenburger Tor. Letade reda på en pizzeria och inköpte en pizza som spändes fast på pakethållaren under färden tillbaka till uppställningsplatsen. Smakade bra tillsammans med soppa.

Mars 15

Fin men något kylig morgon när vi cyklade in till Pergamon Museet. På vägen tappade vi bort varandra, men ett mobilsamtal ställde allt tillrätta. Jag får köra försiktigare i fortsättningen eller helst låta Britt-Marie cykla först! Med hörlurar på vandrade vi runt i ca 2 tim och upplevde många fantastiska historier om utgrävningen och rekonstruktionen av templet i Pergamon. Många andra fina och intressanta saker fanns förstås till beskådande. Avslutade besöket med en soppa på närliggande kafé. Cyklade sedan vidare till Neue National Gallerie där vi fick vårt lystmäte på modern konst i alla former mättat. På vägen dit passerade vi Brandenburger Tor och förintelsemonumentet. Cyklade sedan vidare till platsen vid Gedächtnis Kirche där vi festade på en bagel och varsin donut samt medhaft kaffe. Styrkta av detta begav vi oss till det stora varuhuset KaDeWe. Vi lyckades undkomma alla frestelser och våra enda inköp bestod av bröd och korv för morgondagen! Återvände sedan till bilen. Trippmätaren visade att vi cyklat drygt 32 km under våra irrfärder i Berlin.

Mars 16

Vaknade upp, åt frukost och gjorde sedvanliga morgonbestyr. Tankade vatten och tömde toaletten. Betalade och satte kurs på Potsdam och Park Sanssouci. Parken breder ut sig på ett 287 ha stort område och ingår i ett av de vackraste palatskomplexen i Europa. Schloss Sanssouci uppfördes som första byggnad av Fredrik den store och användes som sommarslott. Idag finns ytterligare fyra slott i den stora parken. Vi gjorde en rundvandring i Schloss Sanssouci och förflyttade oss sedan till Neues Palais där vi också gjorde en rundtur. Tyvärr har vädret idag varit varierande som vanligt: regn, mulet, regn, lite sol osv. Vi har ändå fått se lite blommor: påskliljor och vitsippor, forsythia och körsbärsblom (?). Vi körde sedan till ställplats #01662 på en lantgård utanför Meissen. Billigt: 4€ för bil + 2.5 € för ström.

Mars 17

Återigen en regnig natt! Temperaturen var hela + 6 på morgonen. Körde till Meissen och gjorde besök på porslinsfabriken som startade 1730 efter att man kommit på hur man gör glaserat porslin som kunde mäta sig med det kinesiska. Tittade på tillverkning och gick igenom utställningen/museum. Promenerade upp till katedralen på toppen av Albrechtsburg. Gick ner till rådhusplatsen med det vackra rådhuset och lyssnande till världens äldsta klockspel på porslinsklockor. Hämtade bilen och körde ner till en parkering vid Elbe där vi avåt en superb lunch. Efter lunchen körde vi till Dresden (ca 30 km). Ställde oss på ställplats #01609 Dresden Zentrum och tog en liten rundvandring i snålblåsten. Besökte bl a Zwinger som var stängt eftersom det var måndag och Frauenkirke som är "nybyggd" efter att ha bombats sönder under kriget. Mycket vacker kyrka med bl. a. en kupol med underbart tak.

Mars 18

Förmiddagen ägnade jag åt läsning medan Britt-Marie återigen uppsökte Zwinger och tittade på målningar av gamla mästare. Lämnade vår plats 12.30 med siktet inställt på Würtzburg med Vierzehnheiligen som delmål. Strax utanför Dresden kom det en häftig snöby och när vi stannade vid rastplatsen Dresden Tor snöade det fortfarande. Vi stärkte oss med en lunch och drog sedan vidare allt under det att det snöade av och till. Ett tag lättade det och solen kom faktiskt fram, men så började det igen! Bitvis körde vi genom ett fagert vinterlandskap. Så småningom insåg vi att vi inte skulle hinna fram till Vierzehnheiligen i tid för att besöka den kyrka som var målet. Planerna ändrades och vi uppsökte en ställplats i Weissmain (#96260) där vi stannade för natten. En trevlig liten stad och än så länge är vi ensamma på uppställningsplatsen.

Mars 19

Kall natt, +2 grader på morgonen. Snöat ytterligare. Frukost, dusch och storrengöring. Körde till Vierzenheiligen och gjorde besök i vallfartskyrkan som låg i "vinterskrud". Körde sedan vidare till Würzburg. B-M gick på tur i residenset medan N-Å gjorde stan i snöblask. Körde vidare söderut och stannade i Uffeneheim för proviantering. Fortsatte sedan vidare efter B13 och stannade så småningom i Donauwürth på ställplats #86609. Fin kvällssol, men snart kom snöandet igång igen!

Mars 20

Usch vad kallt på stranden av Donau. För att spara gasol kör vi utan värme till ca kl. 05, då vi sätter på den elektriska kupévärmaren. Kom iväg vid 8-tiden. Gjorde ett kort uppehåll i Augsburg för sedvanligt besök i en kyrka och ett bageri! Fortsatte sedan mot Schloss Neuschwanstein dit vi kom vid 12.30-tiden. Käkade lunch och vandrade sedan upp till slottet vilket tog ca 30 min. Gick en guidad tur på slottet och sedan tillbaka till bilen. Fortsatte till Oberammergau och ställde oss på campingen där.

Mars 21

Kört gasolpannan i natt och hela bilen (inklusive toaletten!) är varm och skön. Mycket fin camping. Vi har bett dem skicka information om Passionsspelen 2010. Den ska komma i början av nästa år. Sen får vi försöka få biljetter och sedan boka en plats på campingen. Därmed är projektet för 2010 fastlagt!

Det faller snö och temperaturen är strax över 0 när vi startar. När vi passerat Garmisch Partenkirchen blir det riktigt vinterväglag. Dålig rengöring av vägbanan. Vid sidan om vägen råder förstås ännu mer vinter. När vi tar oss ner för den branta (16 %) lutningen mot Innsbruck sker det sakta och med högsta koncentration vilket gör att vi missar att skaffa den "biljett" för 7€ som behövs för att få åka på de österrikiska motorvägarna. När vi kommit ut på motorvägen mot Innsbruck blir vi allts omkörda av en bil som vinkar in oss på första parkering och vi får en böteslapp på 120 € (!) som förfaller till omedelbar betalning. Fortsätter sedan över Brennerpasset och stannar för lunchpaus efter Bressanon. Fortsätter sedan mot Trento och så småningom mot Padova. Vyerna när vi kör genom Dolomiterna är mäktiga. Vi har siktat in oss på en plats på "landet" i Baone SSV om Padova. Hittar så småningom fram och får hela campingen för oss själva!

Mars 22

Påskaftonen började med en cykel och joggingtur i omgivningen. En mycket under bar "italiensk" morgon. Lätt soldis och en temperatur som vi inte varit vana vid! Ser ut att bli en fin dag. Efter att vi betalat och gjort rätt för oss siktar vi in oss på Venedig. Väl där tar vi in på campingen Alba D'Oro alldeles invid flygplatsen Marco Polo. Tar sedan bussen in till Venedig och vandrar de samla gränderna och många broarna från Piazzale Roma över Rialotbron och till San Marco Piazza ned Basilica San Marco och Palazzo Ducale. Vi besöker båda. Tar sedan upp de medhavda smörgåsarna och kaffet och njuter av musiken på Marco Piazza. Enormt mycket folk överallt eftersom det är italiensk ledighet över och kring påsken. Träffar också på andra nationaliteter. Strövar tillbaka till Piazzale Roma och tar bussen till campingen.

Mars 23

Lämnade campingen och körde söderut efter SS309. Hamnade så småningom i Ravenna. Lunch och sedan rundvandring bland/i historiska byggnader. Regnade till och från, men när vi lämnade Ravenna öste regnet ner. Så fortsatte det och när vi äntligen hittade en ställplats för husbilar i Igea Marina, Bellari ( Parking delle Robine) fortsatte regnet för fullt. Massor (plats för 120 st!) med husbilar på den här platsen, men allt är välordnat och snyggt.

Mars 24

Dagen började bra med en promenad på badstranden i härlig morgonsol! Tömde, fyllde på och betalade för oss. Körde till San Marino. Åkte hiss, gick upp till högsta punkten i denna märkliga lilla republik. Gamla stan var full av butiker och folk. Tillbringade ca 3 tim där. Åkte ner igen och tog SS16 söderut längs kusten. Mycket trafik. Stannade och njöt av kaffe och smörgåsar i Pesaro. Tänkte oss upp till Loreto som ligger högt uppe på en topp (den också!) men där var så mycket bilar och folk att vi knappt tog oss fram. Gav upp, körde ner till SS16 igen och fortsatte längs kusten. Nu var trafiken ännu galnare! Verkade som om alla italienare gått man ur huse och satt sig i sina bilar för vår skull! Långa köer genom de små badorterna och det tog lång tid innan vi landade på en ställplats (#I-63023), Baia dei Gabbiami i Ferno. Nu får vi sova till bruset av vågorna från Adriatiska havet!

Mars 25

Vaknade upp till en molnfri himmel! Jogging och promenad längs den fina strandpromenaden. Sedan dusch. B-M tog först ett dopp i Adriatiska havet och konstaterade att det dröjer lite än till badsäsongen. Frukost. BM försökte sig på lite solbad på stranden medan jag började med ett brev till BAS-gruppen. Körde sedan till Atri som är en liten bergsby in i landet. Där var allt stängt och låst, men utsikten var strålande. Käkade lunch i bilen till fin utsikt. Körde sedan till en plats i Chieoti där vi ställde oss bland träden för natten. Vi bor på en lantgård, vin- och olivodling och är de enda resenärerna i natt. Platsen heter "Masseria Casacapanna, Agriturismo Padre Pio Giovanne".

Mars 26

Kall natt men fin morgon. Lämnar ca 8.15 efter att ha gjort en del inköp av lokala produkter. Ställde in siktet på en plats i Peschici som såg trevlig ut. Efter mycket om och men med branta smala passager kom vi fram och platsen hittades med hjälp av en "billots". Kopplade loss cyklarna och cyklade till närbelägen restaurang vid hamnen för enstälunch. Fortsatte sedan upp till centrum av staden, men allt var stängt eftersom det blivit tid för siesta. Gjorde ytterligare några km per cykel, men det blåste så kallt att vi återvände för en kopp cappuccino.

Mars 27

Första "varma" natten utan värmetillskott. Härlig morgon som inbjöd till jogging/cykling. Stolar och bord plockades fram och det dukades frukost utanför bilen. Gjorde sedvanliga morgonsysslor och ställde in siktet på Pompeji. Vägen gick brant uppåt tills vi passerat Peschici. Sedan blev det serpentinväg under några timmar. Delvis genom vacker skog delvis med bedårande utsikt över Adriatiska havet. Tog så småningom motorvägen till Neapel och kom till utkanten av Neapel där soporna låg i berg. Körde efter en gata full av hål och vatten. Trodde inte sådana vägar fanns i ett civiliserat land i Europa! Hittade utan problem ställplatsen hos Famiglia Ametrano i Pompeji. Här står vi på en gård omgärdad av hus och trädgård med en port ut till gatan som vi fått nyckel till.

Mars 28

Regnat hela natten! Upphörde på morgonen och vi packade ryggsäcken för en heldag bland "ruinerna". Gick till utgrävningarna av gamla Pompeji och var inte tillbaka vid bilen förrän kl. 16. Många ruiner och stort område. Det var också väldigt mycket folk främst unga personer. Positivt: fritt inträde den 28 mars! Är nu tillbaka i bilen och solen skiner och temperaturen är drygt 20o.

Mars 29

Vädret var lika strålande idag när vi vid 8.30-tiden begav oss till järnvägsstationen i Pompeji för att med tåg ta oss till Sorrento och sedan med båt till Capri. Till vårt sällskap hade vi Maud och Gullmar från Myggenäs, Tjörn som igår kom hit med sin husbil. Allt fungerade perfekt och snart steg vi iland på Capri. Vi tog bergbanan första biten och sedan buss till Villa San Michele som är Axel Munthes villa och högt upp på Capri med en fantastisk utsikt mot hamnen. Villan är inredd med alla de slag av antika föremål. En fin trädgård på finns på baksidan. Vägen till villan är kantad med allehanda stånd och affärer där turisterna lockas att köpa allt från vykort till konfektion. Ner åkte vi buss en bit och gick resten. Tog sedan så småningom båten tillbaka till Sorrento och tåget till Pompeji.

Mars 30

Sommartid, vad härligt! Vädret har också varit somrigt när vi idag körde till Rom. Gjorde lite trevande försök att komma till ett Palazze Reale i Caserta, men gav så småningom upp och tog motorvägen till Rom. Ankom till avsedd ställplats (#I-00177) på Via Casilina 700 ca 15.30. Joggingtur i "närområdet". Middag  utomhus! Skönt!

Mars 31

Började med att köpa biljetter och tog bussen in till Piazza Navona. Tillbringade sedan dagen i området omkring Piazza Navona. Där vi tittade på många kyrkor och det antika Pantheon. I Palazzo Doria Pamphili smet vi in "bakvägen" men njöt ändå av de fantastiska målningarna många från 1600-talet. Vi gick också den långa Aracoeliatrappan som, anlades 1348 till minne av digerdödens slut. I övre änden av trappan finns kyrkan Santa Maria in Aracoeli som är byggd på platsen av det gamla Junotemplet. Vi har också besökt fängelsehålan i Mamertimefängelset där Paulus och Petrus ska ha suttit fängslade. Vi strosade också över Piazza del Campidoglio vars stenläggning såväl som husfasaderna runt omkring är ritad av Michelangelo på uppdrag av påven Paulus III Farnese inför Kejsar Karl V:s besök i Rom 1536. Vida 18-tiden var krafterna uttömda och vi tog bussen tillbaka till vår husbil.

April 1

Började dagen med en joggingtur i den intilliggande parken. Tillbringade sedan en hel dag till i Rom med att besöka Vatikanmuseet och Peterskyrkan. Det var mängder av folk fast det inte är "högsäsong". Vandringen genom Vatikanmuseet tog ett antal timmar. Inget skrymsle lämnades obesiktigat!  Mängder av skulpturer, konstverk mm mm. För att klara av hela rundvandringen fick vi göra en paus för lite mat. Peterskyrkan och Petersplatsen gick lite snabbare, men vi var ändå inte klara med dagens aktiviteter förrän ca kl. 15.30 när vi kunde koppla av på ett kafé innan vi började resan tillbaka till husbilen. Vädret har idag varit alldeles lagom varmt och fint. Det vore nog inte trevligt att vara här mitt i sommaren! Så vitt vi vet har vi inte blivit utsatta för något aprilskämt!

April 2

Tredje dagen i Rom var en fullspäckad dag. Redan kl. 9.30 gick vi in i Basilica di Santa Maria Maggiore och inte förrän kl. 18 gick vi ut från Roms katedral San Giovanni in Laterano. Dessemellan hade vi hunnit med besök i Colosseum, Palatino med kejsar Augustus hus, Forum Romanum, Museo Borghese, Spanska trappan och Fuente Trevi. Lunch på gatuservering klämde vi också in. Dagens behållning var att vi tack vare "mogen ålder" få komma in gratis både på Colosseum, Palatino, Forum Romanum och Museo Borghese. Hemma vid bilen ca 19.30. Ännu mer folk idag! Nu är vi lite trötta (på Rom) och i morgon reser vi vidare. Mer om det sen.

April 3

Uppbrottets dag har kommit, dags att lämna Rom (för den här gången). Vi började dagen med jogging/promenad i en solig men kylig morgon. Parken i närheten av där vi står är alldeles ypperlig för sådana aktiviteter. När vi gjort klart alla "vanlig" morgonbestyr en avresedag rullade vi ut från området i förhoppning om att så småningom nå Assisi. Körningen upp genom Umbrien gav fina vyer över ett storslaget landskap med många kullar och gamla städer på topparna. Enligt seden gjorde vi en lunchpaus efter ca halva vägen. Nu har vi kommit till Assisi och tagit in på en camping några kilometer från själva staden. Vår avsikt är att försöka ta oss in i morgon för att titta på de historiska byggnaderna.

April 4

Tog bussen upp till Assisi och besökte bl a basilican där den helige San Franciscus är begraven. Assisi är ju hans födelsestad och där finns han också begravd. Gjorde också en del andra kyrkobesök. Uppdaterade dagboken på vår hemsida från ett internetcafé. Intog en lättare lunch och tog bussen tillbaka till campingen och vår bil. Betalade för oss och satte kurs mot Siena dit vi kom vid 15.30-tiden. Hittade en parkering relativt centralt och gick till centrum. Tyvärr var Duomon stängd och ett besök får anstå till i morgon. Strosade över Pizzan del Campo som är ett av Europas vackraste medeltidstorg som började ta sin nuvarande form 1293. I kanten av piazzan ligger Torre del Mangia som har 102 trappsteg till toppen.

April 5

Dagen började med ett besök i Duomo som är Sienas katedral. En mycket imponerad byggnad rikt utsmyckad på utsidan med olika skulpturer och inuti finns mäktiga pelare av svart och vit marmor. Många fina målningar på både väggar och tak. Passerade efter besöket en glassbutik med artistiskt utformad glass vilket vi inte kunde motstå. Avnjöt glassen i solen på Piazza del Campo. Väl tillbaka i bilen ställdes siktet in på Deiva Marina norr om La Spezia. Lunchuppehåll i Colle di Val d'Elsa där vi njöt at soppan i den härliga solen. Fortsatte sedan och gjorde ett kort stopp i Viareggio och upplevde "gamla minnen" från vårt besök 2005. Fortsatte sedan längs SP 1 som blev allt tvärare och krokigare. Kulminerade med Passo del Bracco. Så småningom gick det ner igen med en bedårande utsikt över Medelhavet. Hittade en ställplats i Deiva Marina och har just avnjutit en välförtjänt middag!

April 6

Det är en helt ypperlig plats vi har! Bakom häcken brusar vågorna från Medelhavet. Vad gör det då om det regnade för fullt i natt! Vi befinner oss i alla fall i Ligurien. Dagen började som sagt lite blött, men så småningom klarnade det upp. Planerna för dagen tog därför formen av en utflykt till Riomaggiori som är den mest södra staden i regionen Cinque Terre. Området innehåller de fem byarna Monterosso-Vernazza-Corniglia-Manarola-Riomaggiore. Största närmaste stad är La Spezia som ligger söder om Riomaggiore. Sedan 1997 finns Cinque Terre på UNESCO's världsarvslista. Cinque Terres byar är små och otillgängliga. Det är klippigt, brant och fantastiskt vackert. Vi började med att ta tåget till Riomaggiore. Husen i Riomaggiore klättrar efter bergssidorna och står tätare än på Gullholmen! Citronträden i de små odlingarna dignar under citroner. Vi påbörjade en vandring mot Manarola, men först styrkte vi oss med en cappucino till bedårande utsikt. Vandringen till Manarola går på bergssluttningen mot Medelhavet och är ingen större sportprestation, men utsikten är godkänd! Manarola är också en by med hus på sista klippan mot havet. Båtarna har ingen säker hamn utan de dras upp och in i byn när de inte används. Väl framme i Manorola tog vi tåget tillbaka till Deiva Marina och vår bil. En träningsrunda och en utsökt middag avslutade dagen!

April 7

Blåste väldigt mycket hela natten och ena sidan av bilen har blivit rätt saltbestänkt. Vi tog tåget till Manorola där vi slutade vår vandring igår. Fortsatte sedan till Corniglia och Vernazza. Där var det dags för en finare lunch med anledning av B-M's födelsedag! Vandringen fortsatte sedan med havet på ena sidan och terassodlingar på andra sidan. När vi kom till Monterosso smakade det utmärkt med en cappuchini (igen) innan vi klev på tåget tillbaka till Deiva Marina. Vädret har varit utmärkt med sol och bara lite lättare moln hela dagen och vi ser ut som ett ägg som bara steks på ena sidan! Vinden har stått sig hela dagen och vågorna har kastat sig mot klipporna och vräkt in i de små hamnarna i byarna och åstadkommit mäktiga kaskader av vitt skum.

April 8

En prövningens dag! Allt började så bra när vi anträdde resan från Deiva Marina där vi legat 3 nätter till Portofino lite söder om Genua. Först kom det en massa små tunnlar med 1,80 m (!) bredd enligt skyltarna. Då vi mäter ca 2,30 verkade det lite svårt. Ingen plats att vända! Vi rådfrågade då en italienare i bilen bakom och enligt honom skulle vi kunna passera. Vi tog honom på orden och allt gick väl. Tunnlarna var ljusreglerade och släppte bara fram trafiken från ena hållet åt gången. Vägen var (som vanligt!) naturskön och gick längs havet genom små städer med apelsinträd längs gatan. Så småningom närmade vi oss Portofino och passerade en förbudsskylt med en lastbil, 6m, vilket vi tolkade som att lastbilar över 6 m ej var tillåtna. Väl framme på det lilla torget i Portofino möttes vi av två poliser som snabbt plockade fram ett måttband och konstaterade att vi var 6,70! Blocket kom fram, dokument efterfrågades och det blev 74€ i böter! Som "straff" fick en av poliserna posera vid vår bil! Eftersom enda vägen till och från Portofino var den vi åkt, blev vi tillsagda att åka efter den buss som stod jämte oss och som skulle tillbaka. Med svansen mellan benen bar det alltså iväg med bussen före! Kom så småningom till Genua där det blev en välbehövlig lunchpaus. Nu hade vi fått nog av förbud och trånga gator och bestämde oss för motorvägen för vidare färd till Diano Marina där vi tänkte övernatta. Efter en massa krångel kom vi så småningom iväg. Tog motorvägen och kunde koppla av! Platsen, Diano Marina, Oasi Park, dit vi kom är lugn och fin. Platsen ska viss rymma 500 husbilar! Dessutom har vi träffat några trevliga norrmän!

April 9

Efter en jogging/cykeltur längs kusten, dusch och frukost och sedvanliga förberedelser startade vi med Nice i sikte. När vi kom till Nice försökte vi stanna till vid två museer men lyckades inte bli av med bilen varför vi fick fortsätta. Vi körde mot St Tropez där vi sett ut en ställplats något mil från stan. Vägen förbi Monte Carlo är verkligen fin där den går högt upp i bergen. Idag var dock inte vädret på vår sida eftersom det regnat och varit disigt mest hela dagen. Kom så småningom fram till platsen (Ramatuelle F-83350) där vi ska övernatta i sällskap med ca 50 andra husbilar! Platsen är säkert härlig på sommaren med stranden bakom de höga buskarna, men nu regnar det och är jämngrått!

April 10

Efter vår frukost kom bagaren och en lång kö med potentiella brödköpare bildades. Vi gjorde också lite inköp av kaffebröd för dagen. Tog en titt på ett blåsigt Medelhav bakom vassruggarna som skiljde oss från havet. Betalade 7, 10€ och blev utsläppta av grindvakten. Ställde in siktet på Draguignan en bit in i Provence. Kom så småningom dit, men "lurades in" i en smal gränd som vi inte kunde passera! Backade under bortmotande av små franska bilar och lyckades vända och ta oss ut igen inte minst tack vare hjälp från två vänliga franska gatuarbetare! Körde "Route Napoleon" mot Castellane. Större delen av dagen gick sedan i en djup dalgång med mäktiga bergsmassiv på sidorna. Kom även upp på en del höjder (max 1150 m). Mycket kurvigt och backigt men bra väg i övrigt. Kom vid 19-tiden till Nyons som ligger sydost om Montélimar.

April 11

Kom iväg vid 9-tiden. Siktet inställt på Cliousclat där det enligt B-M ska finnas ett företag som tillverkar keramik. Små krokiga vägar och massor med regn! Här står vi nu på en gudsförgäten plats mitt i regnet, som börjar upphöra. Har parkerat utanför stan (byn) och besökt keramikverkstan och gjort lite inköp. Lagade till lunch och sedan ut på vägen igen. Det började regna igen, men inte så våldsamt. På vägen mot St Etienne bar det iväg uppåt och det började snöa. När vi passerade toppen (Col de la Republique, 1161 m) var det riktigt vintrigt! Väl nere på lägre nivå försvann snön igen. Nu har vi stannat för natten i Lapalisse (Mitt emellan Roanne och Moulins) på en fin plats inne i stan. Vi är förstås inte ensamma utan här är ett 10-tal husbilar!

April 12

Tidig start. Avgång kl 7 för att hinna till Vernais i tid för eventuellt virkesinköp. Fin men kall (+3) morgon. Besökte Barrry och Lesley Horton (och deras hundar och katt!). Diskuterat snickeridetaljer, blivit undfägnade med kaffe, lunch och kaffe igen. Inget virke köptes in. Fortsatte på eftermiddagen till Autun via Foret de Troncais. Framme vid 19-tiden. Idag inga väderöverraskningar förutom lite regn.

April 13

Regn igen i natt, men det upphörde på morgonen. Startade med avsikten att nå Ribeauville till kvällen. Början gick på små smala vägar. Konditoriet hittades i en liten by. Dagen var räddad! Ett kort uppehåll i Baune där B-M gjorde en del inköp av lokala produkter. Fortsatte sedan omgivna av ljusgröna bokskogar och dikesrenar översållade med gullvivor. Stopp för plockning. Lite senare stopp för att komplettera med vitsippor! Stannade till i Seurre på en prydlig ställplats intill Saone för en lunch. Valde sedan betalvägen A36 för att göra lite "distans". Gick av motorvägen söder om Colmar. Började köra längs Route de Vin med alla vinodlingar på bergssluttningarna till vänster! Kom på avvägar men trasslade oss fram till slutmålet Ribauville där vi nu ställt upp oss för natten. Det är samma plats som förra året när vi var på hemresa! Igenkännandets glädje. I kväll ska vi äta middag på lokal och fira B-M:s födelsedag.

April 14

Gårdagens middag avlöpte väl. Vi beställde samma meny som i fjol! Det vill säga den typiska rätten för området inkluderande surkål, olika sorters kött, korv och lite grönsaker. Vi är nog lite mätta ännu idag! Lämnade Ribeauville och körde längs den s.k. Route de Vin. Så här års är vinstockarna förstås nakna även om ett och annat löv kunde skönjas. Det finns mängder med vingårdar längs sluttningarna. Alla väldigt prydliga med vinstockarna stående i "giv akt"! Vägen passerar genom små prydliga byar alltid med ett torg i mitten. Kom så småningom ut på motorvägen och även in i Tyskland. Körde till Trier där vi nu står på en ställplats lite utanför centrum, men med Mosel på "armlängds" avstånd. Träffade Jan från Falun och hans hund Remo. De är på väg hem från Portugal. Fick en trevlig kväll tillsammans.

April 15

Regn hela natten, men det upphörde under morgonen. Började köra norrut längs Mosel i soldiset. Stannade i Mehrlich för brödinköp. Sökte upp en plats för fikastopp på Mosels strand. Träffade fyra norska par i fyra husbilar. Två par har övervintrat i Portugal och två i Marocko. Nu var de på väg hem till den norska sommaren! Fortsatte längs Mosedalen till Koblenz. Körde sedan längs Rhen till Bad Hönningen där vi tog färjan över Rhen. Kom efter många om och men till Siegen där vi nu ställt upp oss för natten. (#57076)

April 16

Vi har varit helt ensamma på den stora parkeringen där det finns tre markerade platser för husbilar. Parkeringen ligger i anslutning till en simhall (tror jag!). Allt har varit lugnt och skönt, men det kan vara lite kallt ibland när frukosten ska intas. Vi var tidigt uppe och kom iväg 7.15. Först ut på motorvägen A45 mot Dortmund och sedan A1 förbi Hamburg och nu knallar vi fram på A7 med några mil kvar till Flensburg. Kom så småningom till Middelfart på Fyn där vi hittat en plats i småbåtshamnen. Den finaste platsen hittills med en härlig kvällssol. En kvällssegling går av stapeln i den svaga vinden. Kanske sista kvällen för den här resan.

April 17

Efter att ha avnjutit "sista" frukosten på den här resan och betalat för den fina platsen (50 Dkk) gav vi oss iväg 8.15.

Gjorde allvarliga försök att hitta wienerbröd till förmiddagsfikat, men misslyckades. Körde motorvägen över Fyn och gjorde ett stopp i Nyborg för att på nytt försöka skaffa fikabröd. Den här gången gick det bättre och de färska wienerbröden kunde avnjutas när vi gjorde ett stopp efter att ha passerat bron över Stora Bält. Fortsatte sedan mot Öresundsbron som passerades utan problem och vi var åter i Sverige! Gjorde ett stopp vid Laxbutiken utanför Falkenberg där vi åt en välsmaklig måltid. Sedan återstod de drygt 10 milen till Göteborg. Vi hade lämnat för drygt 5 veckor sedan i hällregn, men nu återvände vi med solsken! Efter 769 mil var vi åter på Röseskärsgatan kl. 16.45.