Dagbok från en resa till Nordnorge i juni 2012

På den här resan hoppas vi att vi kommer till Nordnorge. Vi har tidigare gjort besök på Nordkap och nu tänkte vi utforska kusten öster om Nordkap bort mot Kirkenes. Vi har tre veckor på oss så vi vet inte hur mycket som kommer att bli verklighet av det hela. Avstånden är enorma! Välkommen att ta del av våra upplevelser.

9 juni

Vi har packat klart och är färdiga för att lämna vid 8.30-tiden. Första anhalten skall bli Stockholm och vi har bestämt att köra över Jönköping. Lunchpaus vid rastplatsen Vätterleden. Fortsatte sedan mot Stockholm. Vid Sillekrog söder om Södertälje lyste Stop lampan på instrumentbrädan och vi körde in till bensinstationen som dök upp alldeles lämpligt. Det visade sig att drivremmen för generator, servopump och AC-kompressor "gått i tusen bitar" och det vara bara att ringa efter bärgningsbil som drog oss till Bilia i Södertälje. Vi fick ut en hyrbil och gjorde ett kvällsbesök i Stockholm hos min bror. Åter till Bilias parkering där vi sov över natten.

10 juni

Körde återigen till Stockhom och besökte min bror och hjälpte till med diverse praktiska göromål. På återvägen till Södertälje och ännu en natt på Bilias parkering passade vi på att hälsa på goda vänner i Haninge där vi blev bjudna på middag.

11 juni

Stod beredd när verkstaden öppnade kl. 7 och fick också hjälp med reparation under förmiddagen. Kunde återlämna hyrbilen och komma iväg vid 14-tiden. "Trängde" oss förbi Stockholm och fortsatte norrut på E4. Uppsökte båthamnen i Sandarne utanför Söderhamn dit vi kom vid 18-tiden.

12 juni

Färden fortsatte efter frukost kl. 9.30 vidare norrut på E4. Lunch på rastplats strax norr om Timrå. Efter ytterligare ett antal timmar och mil kom vi till Luleå kl. 19.50. Där vi som vanligt blev väl omhändertagna av våra vänner på Lagmansvägen.

13 juni

Bytte gasolflaska på Rusta. Fick betala 439 kr för en PC10. Sveriges billigaste AGA-gasol? Efter lunch fortsatte vi tillsammans med våra vänner i var sina bilar mot Jierijärvi. Passerade Polcirkeln och nu kommer solen ständigt att lysa! Gjorde ett stopp och tittade på Jockfallet i Kalix älv och kom så småningom till Jierijärvi där vi övernattade på gården där Folke en gång lekt som barn. Efter en omgång med FIA, som jag nesligen förlorade, tog vi en kvällspromenad och lyssnade på göken.

14 juni

Vaknade till en strålande morgon med +11 oC. Började med att köra till Korpilombolo och vidare mot Kolari via Pajala. Därefter tog vi väg 939 mot Sodankylä och vidare E75 upp mot Petkula där vi stannade på en camping. Vi körde ända ner till vattnet och avnjöt en god middag i kvällssolen. Vi har under dagen återigen konstaterat att vägarna i Finland håller en mycket hög klass. Där ligger nog Sverige i lä!

15 juni

Lämnade campingen strax efter 8. Kaffepaus vid kyrkan i Ivalo. Tankade bilarna fulla och fortsatte mot Ivari och sedan mot Neiden. Mycket fin väg som ofta går bland en massa sjöar. Stannade vid Skoltefossen vid Neiden och tog några bilder. Försökte hitta en camping i Neiden, men det vi hittade var inget att ha! Häftiga åskregn som upphörde när vi styrde mot Kirkenes för att finna en bättre natthamn. Hamnade på samma camping som vi besökt för flera år sedan, men då sov vi i en "hytte".

16 juni

Receptionen öppnade kl. 10. Vi betalade och tackade för den här gången. Körde E6 mot Tana Bru. Vid Vardöbotn svängde vi ut mot Vadsö på väg E75. Vid Nesseby körde vi ner mot kyrkan som ligger på en udde. Intog lunch och fortsatte sedan förbi Vadsö och stannade på Ekeröy där B-M gick på fågelskådning. Fortsatte mot Vardö och körde genom tunneln in till centrum där vi såg Hurtigruttbåten "Lofoten" lägga ut. Hittade ingen nattplats utan vände åter mot Vadsö och ställde oss i "naturen" några km efter Kiberg.

17 juni

Natten var lugn. Fantastiskt solsken kl. 02.00! Klar och fin morgon. Vi begav oss tillbaka till Varangerbotn där vi skildes från våra vänner som vi haft med från Luleå. Körde mot Tana Bru och vidare mot Båtsfjord. Rätt mycket snö kvar på fjället och när vi körde förbi en sjö låg blåisen fortfarande. Än är det långt till barmark! Gjorde ett försök att köra till Syltefjord, men vände då vägen var för dålig. Körde istället till Båtsfjord där vi tillagade lunch. Där finns nya husbilsplatser med ström och tillgång till vatten och latrintömnig. Efter lunch körde vi till Berlevåg och NCC Topp Camping där vi nu står uppställda. Det är ca +5 och blåser mycket kraftigt!

18 juni

Varmt och skönt i bilen, men utanför är det "svinkallt"! Efter frukost och dusch klär vi på oss och tar en liten runda i Berlevåg. Vi besöker en konstglasaffär och inhandlar ett par presenter. Hamnen är fylld av små fisketrålare och en som är uppdragen på slipen fångar vi på bild. Vi körde sedan tillbaka mot Tana Bru, men på vägen blev vi stoppade av trutar/måsar som ockuperat vägen. När vi kom närmare tog de till flykten. Vi gjorde ett stopp vid Kjölnesfyr. Den är förstås avbemannad som alla andra fyrar. Området omkring fyren är fågelskyddsområde. Bergen i den här delen av landet är mycket taggiga och otillgängliga. När vi kom till Kongsfjord stannade vi till vid den mycket originella lanthandeln. Där fanns allt! Hareley-Davidson och Jaguar utanför affären tillhörde ägaren! Vi köpte sill och mögelost till midsommar. Fortsatte sedan till Tana Bru och vidare väg 98 över fjället mot Lakselv. Det blev en riktig pärs med grus och ojämnheter i massor! Vi fick dock smaka lite på det färdiga resultatet innan vi kom till Ifjord. Där hade vi fått nog och stannade på en camping.

19 juni

I natt och idag har det regnat. Tankade ändå bilen full med vatten innan vi lämnade campingen! Fortsatte på vägen mot Lakselv och idag gick det bättre. Väl framme i Lakselv var det dags att fylla upp bränsletanken och göra en del inköp på COOP. Fortsatte ett par kilometer och stannade för lunch. Nu kör vi E6 och det betyder att vi bör hitta hem till Göteborg utan problem! Körde länge längs Porsangerfjorden. Vid Börselva stannade vi för att fotografer världens nordligaste exemplar av tall.  Fortsatte förbi Alta och hamnade så småningom på Alteidet Camping. På en camping som vi passerade för 6 km sedan stod ett 10-tal husbilar uppställda med fören mot fjorden. Har ännu inte upptäckt någon nackdel med att ha en hel camping för oss själva! En livfullbäck porlar alldeles bakom husbilen och delvis snöklädda fjäll bildar bakgrund.

20 juni

Vi vaknade till en mulen och regnig morgon, igen! Kl. 8.15 var vi färdiga att fortsätta efter E6 i riktning mot Narvik. Navigeringen är enkel eftersom det bara gäller att följa skyltarna med E6. Vägen är förstås krokig och backig för att klara alla fjordar och fjäll. Synd bara att molnen ligger som ett lock och förstör de annars så fantastiska vyerna. I fjällen finns mycket snö än och snösmältningen är i full gång och ett antal vattenfall störtar utefter fjällsidorna. Vid ett på passager idag blev det riktigt dimmigt när vi kom upp på ca 400 m höjd över havet. Dimman var dock mycket lokal. Efter att ha kört i regn hela dagen kom vi kl. 18 till campingen i Narvik och stannade där för natten. Dagens etapp blev ca 42 mil. Fågelvägen är det nog inte alls så långt!

21 juni

Regnet har fortsatt hela natten och även på morgonen, så vi startar i regn. Kör förbi Narvik som tycks ha fått en ansiktslyftning sedan vi sist var där. Ett nytt spektakulärt hotell just intill E6 tyder på nybyggnation! Efter ca 2 timmar kommer vi till Skarbergets färjeläge och inväntar färjans ankomst. Det är faktiskt enda färjan efter hela E6. Överfarten tar ca 25 min och kostar för vår del 260 NOK. På vår färd idag har vi passerat Fauske. Enligt vår guidebok är Fauske världsberömt för sin marmor "Norwegian Rose" som tydligen ska pryda många monumentalbyggnader världen över bl. a. Kejsarpalatset i Tokyo och FN-byggnaden i New York. Detta visste vi inte något om förut! Tyvärr började dagen med tunga moln precis som förut, men så småningom bröt solen fram över fjällen. Idag har vi passerat Polcirkeln för andra gången under vår resa. Den här gången var det dock norrifrån! Väl uppe på Saltfjället sken solen härligt och Britt-Marie hittade en hängbro över en älv som hon fick prova på. En länge närd dröm! När vi kom ner från fjället såg vi skylten som berättade att vägen över Saltfjället var öppen! Det visste vi ju redan. Vi tog in på Krogstrands camping som är ett mycket trevligt ställe med en underbar fors alldeles i kanten av campingen. Idag har vi roat oss med att räkna husbilar. Vi fick ihop ca 130 bilar "under gång", dvs antingen i möte med oss eller som kört om oss eller som vi sett på rastplatser efter vägen.

22 juni

Lämnade campingen och körde mot Mo i Rana. Hämtade info på turistbyrån och provianterade lite inför midsommarhelgen. Fortsatte söderut och efter en god midsommarlunch svängde vi av från E6 och fortsatte på väg 808 till Hemnesberget där vi fick vänta i ca 1 timme innan vi fick komma ombord på den lilla färjan till Leirvika. Det var en behaglig tur på fjorden mellan bergen innan vi efter ca 20 min. angjorde bryggan i Leirvika. Sedan fortsatte vi på väg 808 som så småningom anslöt sig till RV17 och vi passerade Helgelandsbron strax före Sandnessjön. Vi fortsatte och gjorde ett kort stopp i Alstahaug vid Petter Dass Center. Petter Dass var en färgstark diktarpräst och konstnär som levde mellan 1647 och 1707. Kyrkan vid Alstahaug är en del av Petter Dass Museum och de äldsta delarna härrör sig från 1100-talet. Inredningen är smakfullt sparsam. Till Petter Dass minne finns en bautasten rest på en kulle intill prästgården som nu utgör en del av museet. Vi fortsatte sedan till campingen på Offersöya. Idag kom äntligen solen och vi har haft en klarblå himmel. Vinden är lite kylig, men midsommarmiddagen avnjöts i solskenet utanför bilen.

23 juni

I går såg vi dom på avstånd. De sju systrarna. Idag ska vi bestiga en av dom. Vi har bestämt oss för Skaeringen, som i beskrivningen är en av de enklare. Höjden är 1037 m, och det ska vi väl klara? Vi körde till en parkering där vi kunde lämna bilen och det första vi såg var orienteringstavlan. Vi börjar vår vandring efter röda märken och snart ser vi på avstånd toppen som vi ska upp på. Det var i början rejält brant, men planade efter ett tag ut något. Snösmältningen är i full gång och här och där fick vi gå över rätt mycket snö. Särskilt på slutet var det snö nästan upp till toppen. Väl uppe fann vi också tunnan med anteckningsbok där namn och datum fanns på alla som bestigit toppen. Utsikten var vidunderlig åt alla håll. Helgelandsbron som vi åkte över igår skymtade också långt borta. Efter ca 6 1/2 timme var vi åter nere och kunde titta tillbaka på toppen som vi betvingat. Vår sammanfattning av vandringen var att den från vår horisont sett var rätt krävande. Jobbigt uppåt och påfrestande för lårmusklerna nerför! I morgon gör vi nog bäst i att ta det lite lugnt! Efter vandringen körde vi RV17 förbi Sandnässjön och tog sedan väg 78 mot Mosjöen. Efter ett tag hittade vi en ypperlig plats på Kvitneset Camping, Leirfjord.  Högt och fint och med nosen mot fjorden.

24 juni

Frukost i det vackra morgonvädret med härlig utsikt över Leirfjorden. Fortsatte på väg 78 och tog E6 från Mosjoen. Fikastopp vid Laksfossen. Här fick vi exempel på hur folk färdas på semester. En del åker förstås husbil som vi. Andra förlitar sig på rullande hotell, medan de mest sportiga kör öppen bil. Enligt dekalerna på bilarna ingick de i Healy Nordkap Challenge 2012. Fortsatte sedan mot Trondheim. Stannade för lunch vid porten till Nord Tröndelag. Vi har nu lämnat Nordanland bakom oss. Efter lunch vidare mot Trondheim och vi stannade på Koa Camping vid inre delen av Trondheimsfjorden. Där står vi nu med superkoll på havet utanför! Markisen har vi faktiskt rullat ut för första gången på den här resan.

25 juni

Varm natt. Ingen värme har behövts. B-M tog som vanligt ett morgondopp medan jag försökte fotografera den strandskata som har sitt bo alldeles intill oss. Vågade inte gå så nära för att inte störa. Efter frukost och studium av Norgekartan bestämde vi oss för att åka till Ålesund. Körde därför E6 förbi Trondheim och sedan E39. Blev så småningom omkörda av en del av de sportbilar vi såg igår. Ser härligt ut så länge solen skiner. Passerade ännu en laxodling i en av fjordarna. Färja från Halsa till Straumsnes (263 NOK). Flytbro (!) över Bergsösundet. Från Bergsöya körde vi över en nyinvigd bro ca 1300 m lång och den kostade oss 102 NOK. Sedan var det färja igen från Molde till Vestnes (371 NOK). När vi väl kom fram till Volsdalens camping i Ålesund, var den i stort sett full, men vi lyckades få en plats ändå. På kvällen promenad in till centrum av Ålesund för att äta en pizza och titta på de vackra husen. Tyvärr fanns inte Peppes Pizza kvar längre utan vi fick nöja oss med ett annat pizzabageri. Lite smått duggregn hela kvällen.

26 juni

Regnat mycket under natten. Lämnar campingen 9.15 och kör mot Åndalsnes. Stannar för lunch på rastplatsen vid Trollveggen. Kärt återseende efter 4 år! Den här gången är dock inte vädret särskilt inbjudande, +9 oC och regn. Vi kommer så småningom till Dombås och gör ett litet stopp där. Tycker det lukta diesel om bilen, men kan inget se. Kanske beror lukten på att vi är nära en bensinstation. Tar ett kort på den säregna men vackra kyrkan, och fortsätter sedan. Vi har kommit in i ett lite grönare landskap nu med höga fjäll på båda sidor av vägen. En välfylld älv forsar fram utmed vägen. Kommer till Otta där husen klättrat en bit upp efter fjällsidan. Fortsätter och passerar ett asfaltsarbete med långa köer och känner återigen diesellukten. Stannar i Kvam, konstaterar att det droppar under bilen. Ringer Volvos verkstad i Otta som lovar att titta på det i morgon. Kör tillbaka till Otta och står nu på parkeringen utan för verkstan. Verkar lite välbekant sedan tidigare erfarenheter i Södertälje!

27 juni

Det gick bra att sova på den här parkeringen också! Rätt tidigt på morgonen tog dom in vår bil och undersökte den. Efter lite felsökning kom dom fram till att det är ett läckage vid högtrycks dieselpumpen. Att åtgärda detta skulle vara rätt omfattande och innan delar kommit och reparationen utförd, skulle det gå några dagar. Eftersom läckaget inte är så stort ansågs det ofarligt att köra vidare. Vi bestämde då att köra direkt hem (ca 60 mil) och avbröt därför vår resa några dagar för tidigt. Allt fungerade bra och vid 19-tiden kunde vi köra in och parkera hemma. Totalt har vår resa tagit oss drygt 600 mil och vi har kört hela E6 (och lite andra vägar) ända från ishavskusten och till Göteborg.