Dagbok för resa till Norge juli 2008

Den här dagboken handlar om en resa som vi företog till Norge i juli 2008. Syftet var att göra ännu en etapp på vårt projekt: "Nordsjön runt på cykel." Vi hade tidigare avverkat sträckan Göteborg-Krisitansand och nu väntade etappen Kristiansand-Bergen. På en liten kartbild kan du följa vår cykeltur (heldragen linje), vår busstur tillbaka från Bergen (heldragen linje med små tvärstreck) och vår färd med husbilen till Torsby (streckad linje)

Juli 3

Packat och klart för Norge. Cyklarna är på plats och alla annan nödvändig utrustning inklusive en hel del mat är förhoppningsvis med. Första etappen slutade i Hunnebostrand där vi parkerade på kajen i södra småbåtshamnen. Underbar solnedgång och en efterföljande varm och fin morgon.

Juli 4

Körde "kustvägen": Bovallsstrand, Hamburgsund, Fjällbacka och Grebbestad för att vid Tanum komma ut på E6. Gjorde ett stopp vid Svinesund och fyllde upp dieseltanken eftersom vi läst om de otäckt höga dieselpriserna i Norge. Körde sedan in i Norge och valde bort färjan Moss-Horten och tog istället tunneln under Oslofjorden. Passerade sedan Drammen. Eftermiddagskaffe vid Brufossen ca 30 km före Skien. Fortsatte på förbi Skien till en rastplats vid en sjö strax före Drangedal. B-M vågade sig på ett dopp i det något kyliga vattnet. På småvägar fortsatte vi sedan mot målet i Brandsvoll där vi skulle parkera vår husbil hos Inger och Odd. Lyckades efter ett tag att lokalisera deras hus. De var borta för kvällen och vi somnade in i god förhoppning att träffa dem på morgonen.

Juli 5

Mycket riktigt kom Odd på morgonen fräsande utför backen på moped och erbjöds oss möjligheten att parkera vår husbil i deras husbilsgarage eftersom de själva planerade en tur på cirka 2 veckor med sin bil. Efter att allt var packat och klart på cyklarna, husbilen parkerad i garaget och vi sagt adjö till Inger och Odd bar det iväg på våra tvåhjulingar.

Vi cyklade väg 461 och sedan 455 mot Mandal. Första stoppet blev i Sandenäs strax före Mandal. Fikat smakade utmärkt på stranden av Mandalsälven. Fortsatte till Mandal där B-M gjorde första kyrkbesöket i Norges äldsta träkyrka. Letade på cykelväg #1 som är "Nordsjöruta" och som skulle leda oss till Bergen. Fortsatte sedan ut till havet, där B-M tog ett dopp medan N tillagade ett mellanmål. Vägen efter Mandal var en backig grusväg men så småningom kom vi till Lindesnes Camping i Lillehavn alldeles ute vid havet. Återigen sänkte, denna gång vi, ner vår lekamen i det klara vattnet.

Dagens cykeletapp 81 km.

Juli 6

Första natten i tält avlöpte väl! Frukosten bestod av gröt och välskakad torrmjölk och smakade (förvånansvärt) bra! Packade ihop och lastade våra "åsnor". Cyklade ut till Lindesnes fyr som ligger på Norges sydspets. Gick upp till fyren och cyklade sedan tillbaka mot Spangereid och sedan mot Lyngdal. Mycket brant stigning upp till 220 m och sedan utför till Lyngdal där B-M återigen passade på att ta ett dopp på "playan". Fortsatte till Svenevik där vi slog lunchläger på en stenkaj. Fortsatte sedan på en backig grusväg till Farsund där vi tog in på campingen. På kvällen kom häftiga regnbyar.

Dagens etapp blev 60 km.

Juli 7

Under natten fortsatte det att regna och tältet var dyblött när vi rullade ihop det. Regnet fortsatte sedan att ösa ner med smärre avbrott. Det dåliga vädret gjorde att vi "hoppade över" Lista fyr och fortsatte allt under det att vattnet samlade sig i våra skor! Gore-Tex membranen fungerade tydligen inte för de störtskurar som kom. Vi lyckades fixa lunch under ett uppehåll i regnet, tömde skorna på vatten och fortsatte. Bestämde oss för att boka en hytta i Kvinesdal och ringde campingen i Sarons dal. Allt hängdes upp för torkning. Tältet hänges upp i duschen!

Dagens etapp blev 62 km.

Juli 8

På morgonen var allt torrt och OK förutom tältet. Gjorde ett besök hos cykelservice och fick nya bromsklossar på B-M:s cykel. Gjorde lite matinköp och cyklade till Feda där vi tog lunchpaus i småbåtshamnen. Bredde ut tältet på bryggan så att det fick torka ordentligt. Gjorde ett stopp i Flekkefjord där vi köpte pizzabitar, cykeltillbehör mm. Fortsatte sedan Åna Sira som inte bjöd på någon camping. Kom så småningom till Jössingefjord där vi cyklade ut till Bu (längst ut i fjorden) och tältade i trädgården hos en vänlig norrman som lämnade stället när vi kom! Mycket knottigt, men vi lyckades få i oss te och några mackor utan att svälja för många knott! Det har varit en jobbig dag med mycket stigningar där vi fått släpa upp cyklarna men också mer vilsamma sträckor.

Dagens etapp 62 km.

Juli 9

Knotten höll sig i styr och vi fick en fin natt. På morgonen var de borta och vi kunde njuta av utsikten över fjordmynningen. Vi bröt upp och cyklade upp på huvudvägen. Gjorde ett stopp vid Helleren i innersta delen av Jössingefjorden och besåg den gamla boplatsen. Framför oss låg nu en jobbig sträcka med brant stigning. Fick ta oss igenom två tunnlar innan vi var uppe och kunde njuta av utsikten. Fortsatte över fjället och gjorde en lunchpaus i Sogndalsstrand där vi lagade lunch och torkade tältet på kajen. Vägen gick stundtals längs vattnet och var mycket pittoresk. Smala grusvägar blandades med mer bilvänliga sträckor längs väg #44. Så småningom körde vi in i Egersund. Provianterade och köpte ny campinggas. Fortsatte ut mot Steinsnes Camping. Mycket vacker och välordnad plats. Åt, duschade och summerade dagen. Solen skiner och en frisk vind håller alla insekter borta.

Dagens etapp ca 55 km (glömde nollställa i morse!)

Juli 10

Kylig natt, men fin morgon. Kom iväg vid 8.40 efter sedvanliga morgonbestyr. Första 8 km går längs en gammal järnvägsvall. Mycket naturskön väg. Mellan Nevland och Heftland rena fjällandskapet. Stannade för tidig lunch. Torkade tält som vanligt! Strax före Ogna Camping tog vi ett dopp i det härliga vattnet. Landskapet är nu helt förändrat, bergen är  borta och landskapet liknar det danska. Passerade ett litet gravkapell från 1700-talet. Numera också använt som bröllopskyrka Gjorde inköp i Vignestad bl a en "köttfärsbulle" som fick bli dagens lunch. Fortsatte till Obrestad där vi bokat en hytte: "Solbua som visade sig vara mer lägenhetslik!

Dagens etapp 49 km.

Juli 11

Lämnade vår fina bostad vid 9.40-tiden. Regnat under natten, men uppehåll när vi cyklade iväg. Följde den utstakade vägen som gick genom ett landskap som i stora stycken påminner om Danmark. Avböjde ett besök i Stavanger som var insvept i ett häftigt skyfall. Vi höll oss väst om, men fick ändå vår beskärda del. Gjorde en del inköp under vägen. Kom så småningom till Mekjarvik där vi bordade färjan till Skudeneshavn via Kvitsöj. Hade dagen till ära (författarens födelsedag) bokat en lägenhet på Skudenes camping. Dagen har bjudit på god medvind, men tyvärr mycket regn.

Dagens etapp 68,7 km. Vi har nu cyklat 1 vecka och tillryggalagt 44,6 mil.

Juli 12

Lämnade lägenheten och Skudenes Camping vid 8.45. Uppehåll men molnigt. Efter ett tag lite regn. Stannade för lunch/fika vid Fiskemuseet strax före Kopervik. Museet var stängt men fikat smakade bra. Fortsatte mot Haugesund och gjorde en avstickare till kyrkan och vikingagården vid Avaldsnes. Fortsatte sedan Rigmor och Jimmy Olsen där vi fick god lunch och en trevlig pratstund. Cyklade över bron in i Haugesund och vidare till Haraldshauges Camping norr om Haugesund. Vi fick slå upp vårt lilla tält då de sjabblat bort vår bokning av en liten hytte.

Dagens distans 58.8 km.

Juli 13

Campingen lämnades vid 9-tiden. Under natten har det regnat rätt mycket, men tältet har blåst rätt torrt före nedpackningen. Somnade igår kväll till stillsam gitarrmusik. Svårare att somna till "tjattret" i tältet bredvid. Passerade Norges riksmonument, Haraldshaugen, som restes 1872 vid tusenårsfirandet av Norges tillkomst. På platsen sägs Harald Hårfagre ha begravts år 940. Kom så småningom till Buavåg där vi tog färjan till Langevåg på Bömlo. På färjan konstaterades att på norska färjor märker man "för" och "akter" för att veta vilket som är vilket! Inne i centrum av Langevåg "lyxade" vi till det med varsin cheesburger tallrik inför den fortsatta cyklingen. Lite backar där vi fick stiga av blev det, men inte till närmelsevis så mycket som vi varit med om tidigare. Fikade vid Kulleseikanalen i Finnås. Korsade två magnifika broar: Bömlabrua 998 m och Stordabrua 1077. Båda ca 45 m höga. Snirklade oss fram till campingen i Leirvik som heter Sponavik Tog in i en liten hytte som vi beställt.

Dagens etapp 80,7 km och inget regn.

Juli 14

Lämnade Sponaviken 9.15. Lite problem innan vi lyckades ta oss ut ur Leirvik och hitta väg 545. Startade i regn. Kom så småningom till Sandviksvåg där vi tog färjan till Halhjem. När vi kom till Osöyro fick vi problem med navigeringen igen. Med hjälp av vänliga norrmän kom vi så småningom rätt. Passerade skjut- och övningsfältet Ulven. Ifrån Nordvik var det klättring upp till 230 m. Sedan full fart neråt. Lång väg in till centrum av Bergen men lättcyklat och välskyltat. Väl inne i Bergen fick vi fråga oss fram flera gånger innan vi hittade Bergens vandrarhem där vi beställt rum.

Det har varit regn mest hela dagen men det klarnade upp när vi kom in i Bergen. Kvällen och avslutningen av cyklingen firades med en pizza på lokal!

Total distans idag 83.2 km.

Juli 15

Regnat från och till i natt och i morse när vi skulle cykla till busstationen vräkte regnet ner "som vanligt". Blåste också rätt kraftigt. Kom till busstationen i god tid (7) för avgång med Haukeliexpressen kl. 7.30. Bussen körde väg #7

till Kvandal där vi tog färja till Utne. Körde sedan vidare till Odda. Byte i Haukeli till Setesdalsexpressen. Mellan bussarna hann vi med en god lunch på fjällröding. Setesdalsexpressen körde väg #9 mot Kristiansand och vi steg av vid Hägeland för att cykla sista biten (19 km) till husbilen i Brandsvoll dit vi kom kl. 20. Vi hade då rest i 13,5 tim! Självporträtt togs för att dokumentera hemkomsten!

Total sträcka cykling för hela äventyret blev 68,8 mil.

Juli 16

När vi packat upp och stuvat undan, tankat vatten rullade vi nerför backen från Ingers och Odds hus och sände en tacksamhetens tanke till våra vänner för den fina "ställplatsen"! Gjorde några inköp i Brandsvoll och fortsatte sedan upp mot Telemarks fylke. Hittade en utsökt camping (Söftestad camping) i Nissedal. Långsida mot Nisser och strålande kvällssol.

Juli 17

Strålande morgon. B-M kunde inte avhålla sig från ett morgondopp, medan Nisse nöjde sig med att posera vid bilen! Efter frukost och sedvanlia bestyr fortsatte vi mot Vrådal och Kviteseid där vi to en paus vid bryggan för kanalbåtar på Telemarkskanalen. Kossorna som vi spanade in var av något olika modell! Fortsatte till Eidsborg där vi besåg de gamla Telemarksbyggnaderna och museet. Stavkyrka från 1200-talet. Fortsatte sedan till Dalens Brygga där det serverades lunch. Nästa stopp blev Dalens hotell. Körde sedan mot Rjukan där vi (som många andra) fotograferade den berömda anläggningen. Körde fjällvägen med Gaustatoppen, men vände på ca 1100 meters höjd och tog oss ner igen. Fortsatte mot Tinnsjön och tog in på Sandvikens camping, i Austabygde i norra änden av Tinnsjön.

Juli 18

Fin och välhållen camping. Efter dusch (N), bad (B-M) och frukost var det dags att fortsätta. Körde väg 364 ost om Tinnsjö och vidare mot Notodden och sedan till Heddal där vi stärkte oss med lite fika. B-M prövade den berömda Römme gröten medan N höll sig till de mer säkra våfflorna! Besökte sedan stavkyrkan och museet. På vägen mellan kyrkan och museet hittade vi en åker som var besådd med både vete och havre, i någon form av mönster. Kanske ett sätt att få en blandning av sädesslag i mjölet fast hur man bär sig åt för att så på det här viset blev vi inte riktigt klara på. Turen gick sedan E134 till Kongsberg där stopp gjordes för lunch och ett besök i Kongsbergs kyrka. Fortsatte mot Kongsvinger efter 35, 174 och 2. Vid Skarsnes svängde vi vänster mot Hamar efter väg 24 till Songnabbens camping vid Storsjoen. Kvällsmaten avnjöts utomhus i den sköna kvällssolen.

Juli 19

Kom iväg i god ordning kl. 9. Morgonen var fin. Körde vägen mot Kongsvinger och vidare 20 mot Elverum. Siktade in oss på Torsby. Gjorde kaffeuppehåll strax efter Torsby. Hade passerat Norge/Sverige gränsen utan att märka det. Fortsatte 45: an (Inlandsvägen) och fick lunch ca 15 km före Malung. Regnet hade nu börjat. Fortsatte ut till riksväg 71 och ner till Vansbro där "godis" inköptes på det lokala bageriet. Fortsatte till bror och svägerska i Dala-Järna där det inhandlade smakade bra till eftermiddagskaffet. Hälsade på bror och svägerska i Nås och återvände sedan till Dala-Järna där vi blev bjudna på grillfest. Häftiga regnbyar och en del åska under eftermiddagen.

Juli 20

På förmiddagen fortsatte vi till släktingar i Björbo innan vi körde vidare till Falun där vi hämtade upp Irene och Göran för vidare färd till Gamla Staberg och en välsmakande lunchbuffé. Efter att ha lämnat Irene o Göran i Falun körde vi vidare till Gustafs och besökte B-M: s föräldrars grav. Fortsatte sedan till Dammsjön där Rune bjöd på buffé. En trevlig kväll med delvis kända (Lena o Nils) och okända (Bertil) gäster.

Juli 21

En mycket regnig natt, men på morgonen stilla och fint. Morgondopp företogs och sedan blev det frukost. Gjorde en snabbvisit i Gustafs och second-hand affären "Pärlan" där B-M träffade en gammal "lekkamrat". Fortsatte sedan via Borlänge mot Filipstad. Gjorde ett stopp i Ludvika på Kurts Husvagnar. Körde mot Kristinehamn där vi gjorde ett besök på Nordic Husbilar. Stopp i Sjötorp för en god räk/pasta sallad på slusskanten.  Hemma vid 21.30 tiden.

Totalt har resan omfattat 236 mil.