Dagbok från en resa till Norge i juni 2009

Vi har pratat om ännu en resa till Norge och kanske skulle det kunna bli en kombination av sightseeing, vandring och cykling.

Juni 12

Cyklarna är på plats och allt är packat och klart. Kyl och frys är sprängfyllda likaså skåpen. Vädret är, och har varit de senaste dygnen, hur uselt som helst. Blåst och regn förutan like. Men vad gör väl det när man har tillgång till en tät och skön "rullande sommarstuga"! Vi lämnar Västra Frölunda kl. 11 och för ovanlighets skull väljer vi E45 genom Dalsland, Värmland till Falun där vi angör trottoarkanten på Yxhammargatan kl. 19.30. Hela vägen har det varit regn. Lunchuppehåll i Trollhättan på Max och kaffepaus vid Nyänget gjorde resan lite uthärdligare. Te och mackor hos svägerska vid framkomsten.

Juni 13

Nu sitter jag i husbilen på gårdsplanen framför Hagaskolan där jag för 47 år sedan rusade nedför trappan (som nu är borta) tillsammans med andra vitmössade ynglingar och flickor. Jag ser bort mot matsalen som B-M och jag gick runt många varv på rasterna, ibland kanske till och med hand i hand! Vi har kommit hit för att B-M ska fira 50-års jubileum av realexamen vilket förklarar att inte jag får vara med!

Juni 14

B-M avhämtades vid 23-tiden igår kväll och vi körde sedan till Falun och Yxhammargatan där vi sov över. Körde sedan till Dala-Järna i hällregn. Gjorde ett besök i Nås på eftermiddagen. Regnet fortsatte hela natten, och det har nu regnat oavbrutet i mer än 3 dygn!

Juni 15

Körde mot Vansbro. Kom till vårt kära konditori, men upptäckte då att en liten skarvsladd blivit kvar i Dala-Järna varför vi fick vända tillbaka. Körde sedan åter norrut och stannade vid den gamla sågen/kvarnen strax innan Äppelbo för att avnjuta inköpen på konditoriet. Fortsatte sedan och jag tappade en bit av en tand. Ringde och fick en akuttid hos Folktandvården i Sälen. Lagade lunch och tand och fortsatte sedan över Sälenfjällen till Rörbäcksnäs, Elverum, Hamar till Moelv där vi tog in på Steinvik Camping kl. 17. Vi kunde inte avhålla oss från ett kvällsdopp i Mjösa, men det var absolut ingen badtemperatur. Regnet har upphört under vår resa hit och nu har vi en härlig kvällssol. Efter middagen tar planeringen vid för kommande dag.

Juni 16

B-M upprepade bravaden från igår med ett dopp i Möjsa! Efter frukost och vanliga morgonbestyr styrde vi ut mot E6 som vi följde upp till Lillehammer. Där tog vi sedan 255 och körde sedan mot Skeia. Vid skidcentret "tog vägen slut" och efter ca 1 km blev det en bom över vägen. Där fick vi betala 70 Nrk och sedan var det fritt fram på "Peer Gynt Vegen". Det är en smal och krokig grusväg som går över fjällen med en högsta punkt på ca 1060 m. Snön låg kvar här och där och i fjärran skymtade fjäll med ännu mer snö. Vi fick en fin tur ovan trädgränsen och när vi stannade för lunch fick vi till och med höra göken! Så småningom tog bomvägen slut och vi kom fram på asfalterad väg. Körningen genom Gudbrandsdalen längs Sjoa gav upphov till många aha-kommentarer! Vi kom sedan fram till väg 51 som vi följde till Bessheim och lite bortom Bessheim hittade vi Besseggen Park där vi blev kvar. Omgivningen är helt OK!

Juni 17

Vi vaknade till en fantastisk morgon. Klarblå himmel och en strålande sol. Natten hr varit kall och rimfrost är synlig i gräset. Vi har bestämt oss för att ta oss upp till den berömda Besseggen idag och strax före 8.30 ger vi oss iväg. Först en vandring på 2.5 km till Gjendesheim och sedan började klättringen. När vi väl kommit upp en bit låg den grönblå Gjende framför våra fötter. Klättringen uppåt fortsatte och vid ett tillfälle fick vi också använda oss av en kätting som någon vänlig själ placerat ut. Det fanns gott om snö när vi kom lite högre upp. Den bar fortfarande även om en fot försvann då och då. På vår högra sida såg vi så småningom det ännu isbelagda Bessvatnet. Lunchpaus med kaffe och smörgås smakade bra i solskenet. När vi passerat toppen (ca 1750 m) och vi började gå nedåt igen kom vi till själva "eggen", en smal kam mellan sjön Gjende och Bessvatnet. Nedstigningen var för tvär för oss och vi vände tillbaka över berget igen. Ännu en fikapaus blev det vid en frisk fjällbäck men sedan avverkades sträckan till husbilen non-stop och vi kom "hem" ca kvart över fyra. Vi ryckte ur el-sladden, tömde toaletten och tankade färskvatten och fortsatte sedan till Gjendesheim där vi ställt upp bilen med fören mot Gjende och fjällen i förgrunden.

Juni 18

Det fina vädret igår förbyttes under natten till regn och blåst. Temperaturen på morgonen var 3,5 oC. Molnen och diset skymde det mesta av utsikten. Vi lämnade vid 9-tiden och körde mot Lom. Ett snabbt besök i stavkyrkan (45 Nkr/pers!). Lite inköp och sedan körde vi väg 15 och sedan 63 mot Geiranger. Vägen över fjället mot Geiranger var fylld av hårnålskurvor, men utsikten var mäktig. När vi närmade oss Geiranger gjorde vi ett stopp och producerade en bild av kryssningsfartygen som låg ankrade innerst i fjorden. Det är en bild som återkommer i alla turistbroschyrer från Geirangerfjorden. Väl nere i Geiranger såg vi de lyxiga fartygen på närmare håll men vi körde "värdshus förbi" och fortsatte upp på andra sidan fjorden efter den s.k. Örnvägen med sina 11 hårnålskurvor. Utsikten från den sidan var det heller inget fel på! Vi fortsatte till Eisdal där vi tog en färja över till Linge. Nu började det gå uppåt igen. Efter ett tag stannade vi, tillsammans med en massa andra turister, för att begrunda brusande vatten från alla håll och djup under oss. Till turisternas fromma hade det byggts ett antal broar som vi kunde gå på och fotografera vattnet som sprutade ut från alla möjliga håll. Vi stärkte oss med lite kaffe och bullar innan vi gav oss i kast med Trollstigen. Även här är hårnålskurvorna vanligt förekommande och vid sidan av vägen kastar sig vattnet handlöst utför bergssidorna. Så småningom hade vi rattat färdigt och var nere i nivå med havet nära Åndalsnes. Där har vi tagit in på en camping, Mjelva Camping, med fin utsikt mot de mäktiga fjällen. Vi avnjöt en fin middag som belöning för dagens mödor och vädret visade sig från sin bästa sida. Men nu har det börjat regna igen. Fortsättning på dagboken kommer när jag åter kan få tillgång till Internet.

Juni 19

Detta skrivs den 20 juni när vi kommit fram till Raubergstulen (se den 20/6). Gårdagen blev en lång dag och det fanns inga krafter kvar för dagboken när vi väl stannade efter 8,5 tim körning och 43 mil! Det var en dag fylld av scenerier av alla slag. Vi lämnade Mjelva Camping kl. 9 och körde mot Ålesund efter E136. Vek sedan av på RV 650 söderut och tog färja (167 Nkr) till Stranda. Vädret var mer än fantastiskt och vi avnjöt vår lunch utomhus. Följde RV 60 mot Stryn och sedan Byrkjelo där vi kom på E39. E39: an var verkligen jobbig, smal, krokig och mycket trafik. Dessutom hade det fina vädret slutat och regnet öste ner ibland. När vi kom till Vadheim svängde vi av till RV 55 som visserligen var smal (are) men inte så hårt trafikerad. Den går längs Sognefjorden och är en riktig "turistväg". På fjorden ser man kryssningsfartyg glida fram. Vi följde den vindlande RV 55 ända till Dragsvik där vi stannade på Veganeset Camping som låg ett stenkast från färjeläget. Liten och mysig camping fylld av tyskar som tydligen tänkte överleva på fiske!

Juni 20

Vi startade dagen med en liten färjetur (175 Nkr) till Hella. Våra färjeturer har hittills pendlat mellan 167 och 192 Nkr. Avstånden är inte mer än någon km och det är inte direkt billigt. I såna här lägen skulle man ha en "kort" bil! Sedan var det bara att följa RV55 som slingrar sig fram efter fjorden. Kurvorna är oändliga och det är alltid spännande att se vad som dyker upp bakom kröken. När klättringen upp från fjorden börjar är det oundvikligt med 180-graders kurvor och den väg som navigatorn ritar liknar en mask som vrider sig i magknip! Naturen runt omkring är mycket vacker med fina vattenfall och lummig grönska om vart annat. Även idag tillät vädret att vi dukade upp lunchen utomhus. Den här gången på en högt belägen rastplats på väg uppför serpentinvägen. Utsikten fick vi dock leva utan! Det vore på sin plats med lite röjning bland buskagen! När vi kom lite högre upp på Sognefjellet såg vi att det nog dröjer några veckor till innan snön smälter! Nu har vi stannat till på en camping ca 5 km upp från RV55 efter vägen mot Juvashyttan. Utanför hyttorna står skidorna uppställda färdig för en tur utför Galdhöpiggen!

Juni 21

Vi vaknade till ännu en härlig morgon med strålande sol. Vi bestämde oss för att efter frukost åka upp till Juvashytta som är utgångspunkt för den som vill bestiga Galdhöpiggen. Vägen upp till Rauberstulen är grusväg medan den fortsatta vägen upp till Juvashytta är asfalterad. Å andra sidan kostar det 85 Nkr att passera bommen för att få åka upp. Vägen går från ca 1000 m och upp till ca 1850 m i ett antal 180 graders svängar. Före svängarna ser det ut som om vägen går upp i himlen.  På båda sidor om vägen låg ibland snö ända intill vägen men som väl var inget på vägen. På parkeringen vid Juvashytta stod redan gruppen som tänkte bestiga toppen startklara med sina guider. Man får inte gå utan guide och hade vi haft lite bättre utrustning med oss hade vi hängt på! Efter att ha sett oss omkring lite vände vi åter ner mellan snövallarna och genom alla 180 graders svängar. Strax efter Raubergstulen tog vi en kaffepaus och passade också på att ta en avskedsbild av Raubergstulen. När vi kom ner till RV 55 igen följde vi den till Lom och sedan väg 15 till Vågå där vi svängde tvärt höger och uppåt till RV 51 mot Gol. På vägen passerade vi Bessheim som vi tidigare besökt. Vägen går över Jotunheimen för första gången på resan lyckades vi få se några renar. Vi stannade i Beitostölen där vi tog in på campingen och där skrivs detta.

Juni 22

Idag gjorde vi en kort förflyttning från Breitostölen till Tissleidalen och tog in på Vasetdansens Camping. Det är en mycket fin camping som 2003 blev vald till årets camping och 2004 till Norges bästa camping 2004. Av vad vi sett hittills kan det nog vara befogat. Vi står uppställda på en ö mellan två vattendrag och bättre kan man inte tänka sig. Orsaken till den korta förflyttningen var att vi igår bestämde oss för att den här dagen skulle ägnas åt cykling (äntligen!). Vi startade därför vid kl. 11 och cyklade upp på fjället. Där höll vi sedan till hela dagen och njöt av den bedårande omgivningen. Vi hade förstås kaffe och smörgås som vi första gången avnjöt vid en forsande älv. B-M kunde inte låta bli att prova vattentemperaturen. När vi sedan passerade en sjö blev det också bada av, men inte för fotografen! Efter ca 34 km vände vi tillbaka samma väg och se då låg det ytterligare en lämplig rastplats vid sidan av vägen där vi kunde stärka oss och avnjuta resten av matsäcken. Alla njöt av tillvaron till och med fotografen som för ovanlighetens skull fick agera bildföremål. När vi på hemvägen stannade till vid en affär för att införskaffa lite proviant blåste B-M: s cykel omkull och kedjemekanismen vid bakhjulet gick av. Vi fick därför gå de två sista kilometrarna. Väl vid bilen igen hade vi avverkat 68 km och njutit av frisk luft och sol i 6 timmar. Nu blir det att leta upp en cykelreparatör!

Juni 23

Började dagen med att köra tillbaka till Fagernes och ett besök hos cykelreparatören. Plockade isär och konstaterade att han inte hade den trasiga delen. Monterade cykeln igen och körde tillbaka till Tissleidalen men tog inte in på Vasetdansens Camping denna gång utan stannade på en rastplats strax intill för en fikapaus och för att beundra den gamla bron som inte längre är i bruk. En jämförelse med den nya utföll inte till den nyas fördel! Körde vidare till Gol och gjorde ett besök i Intersportbutiken där, men inget napp. Jo, förresten vi fick tips om bästa cykelreparatören i Hallingdal som skulle finnas i Torpo. Körde ca 15 km efter RV 7 mot Geilo. Hittade Torpo och reparatören som fixade det hel med lite handpåläggning för den facila summan av 100 Nkr! Nu fungerar cykeln igen. Fortsatte mot Geilo med ett lunchstopp i Hagafoss. Vid Geilo tog vi RV 40 mot Kongsberg. Gjorde tappra försök att hitta vägen till Tuva Turisthytte, men fick köra ända till Uvdal (ca 45 km från Geilo) innan vi insåg att vi var fel ute. Vände och hittade vägen. Körde in på den bara för att efter ca 4.5 km bli stående framför en bom med upplysning om att campingvagnar och bobilar inte var tillåtna att köra vidare! Vände och körde tillbaka till Rv 40 och mot Geilo. Tog RV 7 över Hardangervidda där snökäpparna vittnade om svunna tider! Vi har nu stannat vid Dyranut Turisthytta som ligger på RV 7: s högsta punkt, 1245 m.

Juni 24

Vi vaknade upp till en helt molnfri himmel. Frukosten avnjöts utomhus. Vi bestämde oss för att göra vår andra fjällvandring i det fina vädret. Målet var Kjeldbu som skulle ligga 3 timmar bort. Vi packade vår matsäck och gav oss i kast med uppgiften. Nästan omgående kom vi ut på snön. Vandringsleden är utmärkt med röda "T" som målats på stenarna. Ibland har färgen nästan bleknat bort, men vi lyckades hålla oss på spåret. Sedan dök en vacker fjällsjö upp och då måste förstås B-M ta sig ett dopp! Efter 3 timmars vandring var det så dags för en paus. Sedan var det bara att vända om mot Dyranut. Efter ett tag dök ännu en inbjudande liten sjö upp omgiven av snö. Vi (!) måste bara prova! På vägen tillbaka utfördes en lite räddningsoperation. En trollslända hade landat, frivilligt/ofrivilligt på snön, men efter ett tag på fingret i solvärmen flög den igen! Väl tillbaka igen fotograferades statyn ovanför turisthyttan tillsammans med alla små stenstatyer som omgav den. Efter att vi avnjutit lite mat i turisthyttans matsal fortsatte vi med husbilen mot Eidfjord. Vägen ner mot Eidfjord var av traditionellt slag: hårnålskurvor och tunnlar. Så småningom kom vi dock ner och fortsatte efter östra sidan av Eidfjorden. Vägen var mycket smal och krokig, men det har man tänkt ändra på och därför såg det ibland ut som vi körde i ett stenbrott! Nu är vi framme i Lofthus camping och har parkerat mitt emellan gamla körsbärsträd. Snart är "morellerna" mogna! Längre ner efter vägen ligger de nyare morellodlingarna. Campingen ligger på en sluttning ner mot Sörfjorden och utsikten är bedårande!

Juni 25

Efter en kort promenad i omgivningarna och förmiddagsfika lämnade vi den trevliga platsen (för den här gången!). Vi fortsatte på vägen (RV13) längs Sörfjorden med sitt blågröna vatten. Vägen är bitvis både krokig och smal. Det finns inte plats för så många undanmanövrar. Inte blir det hellre bättre att det då och då dyker upp vägarbeten som gör att vägen enkelriktas. Söder om Odda följde vi E134 som är "huvudvägen" mellan Haugesund och Oslo. Kvalitén kunde dock vara bättre. Efter den vägen finns ett mäktigt vattenfall alldeles intill vägen. Stora vattenmassor kastar sig utför bergssidan och vattnet yr över vägen. Fortsatte ner till Seljord och körde in en bit på RV36 och stannade på Seljord Camping som vi fått rekommenderad av en norrman i Lofthus. Vi står 50 meter från en fin badstrand men just nu har det börjat blåsa lite kyligt från sjön. Temperaturen annars har legat 25 oC och det är riktig sommar. Vi har ca 18 mil kvar till Oslo dit vi räknar med att köra i morgon.

Juni 26

På morgonen var Seljordvattnet helt blankt. Vi såg inte ens en liten krusning efter det sjöodjur som lär finnas under ytan även i denna sjö. Vi vågade oss därför på ett morgondopp! Vi styrde sedan färden mot Oslo och parkerade utanför Vigelandsparken. En liten rundvandring företogs sedan för att beskåda alla statyer som bildhuggaren Gustav Vigeland skapat. Den 17 m höga Monolitten liksom Livshjulet beskådades, men även rosorna var sköna att se på. Värmen var enorm och hade det varit möjligt hade nog en dusch i Fontenen varit på sin plats. Vi körde sedan till Ekeberg camping där vi står för tillfället. Cyklarna användes för att ta oss ner i centrum och vi strövade längs Karl Johans Gate, besåg Nasjonal Galleriet. Gjorde försök att komma in domkyrkan och universitetet, men båda byggnaderna genomgår genomgripande restaurationer och är stängda. Till Kungliga Slottet kom vi några minuter försent för guidad tur. Aker brygge välkomnade oss dock och vi flanerade där tillsammans med en massa andra människor. Fullt med folk, båtar, restauranger, fina byggnader den ena ståtligare än den andra. Mitt i kommersen står en staty med höjda, knäppta händer framför en brinnande låga, den eviga fredsflamman. Efter en finare måltid på Peppes Pizza tog vi oss tillbaka till bilen på Ekeberg camping som ligger högt över Oslo med en strålande utsikt från vissa delar av campingen.

Juni 27

Ännu en varm natt och varm och skön morgon. Frukost utomhus (men i skuggan!) Vi lämnar campingen och kör till Munch museet där vi parkerar i avvaktan på öppningen. Förmiddagen ägnas åt museet och sedan vänder vi mot Göteborg dit vi kommer i 17-tiden efter en två veckors tur som bjudit på det mesta: regn, solsken, kyla, värme, cykling, fjällvandring, fjordar och fjäll, smala vägar, krokiga vägar, backiga vägar, raka och fina motorvägar. Tillryggalagd sträcka ca 340 mil.