Dagbok från en resa till Oslo i mars 2011

Vi ska besöka vårt grannland Norge och turista ett par dar i huvudstaden Oslo. Med på resan är barnbarnen.

19 april

Vi har packat allt och hämtar barnbarnen på avtalad tid, kl. 9. Vädret är soligt och fint och nu finns ingen snö i sikte någonstans. Vi hoppas på några varma och goa dagar. Första stoppet blir rastplatsen vid Ödsmålsbron. Det är dags för bullar och kolakakor! Nästa stopp blir vid köpcentret i Svinesund där vi intar lunch på Burger King. Godisinköp på Godisfabriken och sedan bar det iväg mot Oslo. När vi passerade på E18 nedanför Ekeberget kunde vi se Bit Viking ligga i kaj. Vi pratade med Johannes, men han hade inte tid för oss! Kom fram till Bokstad Camping kl. 15.

20 april

Vaknade upp till en mycket dimmig morgon. Tog buss 32 till Oslo S där vi bytte till spårvagn 12 till Kjelsåsallen. Vi steg av och promenerade sista biten till Tekniska museet. Det var då dags för pannkakor (medhavda), saft och kaffe. Stärkta av dessa tillbringade vi några timmar bland alla tekniska attiraljer som finns på museet. Som omväxling tog vi buss 54 till Jernbanetorget. Därifrån är det en kort promenad till Operan och det var dags för ett litet mellanmål innan vi vandrade omkring på det sluttande taket och beundrade utsikten medan vi njöt av det fina vädret. Längs Karl Johan tog vi oss upp mot slottet innan det var dags att ta bussen tillbaka till campingen. Vädret hade blivit så fint att vi kunde inta middag utomhus!

21 april

Morgonen var relativt molnfri och solen var på väg fram, men när vi åkte med bussen till centrum blev det bara dimmigare och dimmigare. Vi bytte till buss till Bygdøya. Vi besökte Kon-Tiki museet och Fram museet. Sedan var det dags för en liten båttur över till Rådhusplatsen. Soligt och fint på land, men dimman låg fortfarande kvar över stan. Lunchen intogs på restaurangen OLIVIA och bestod uteslutande av pizza. Besökte Aakershus, men slottsdelen var stäng så vi fick bara vandra runt på fästningen. Från Jernbanetorget startade vi sedan resan mot Holmenkollen. Sista biten fick vi gå till fots innan vi var uppe och kunde njuta av utsikten över Oslo. Sittande på kanten till ”kratern” nedanför hoppbacken intog vi ett stärkande mellanmål. Innan vi kom tillbaka till campingen hade vi också provat på Oslos tunnelbana.

22 april

Lämnade campingen vid 10-tiden. Första stopp blev ”Godisfabriken” vi Svinesund. Fortsatte sedan till rastplatsen vid Dynekilen vid Strömstad. Fin utsikt över Dynekilen och det fanns fina bänkar och bord alldeles lagom för en välsmakande lunch. Hemma vid 16-tiden.