Dagbok från en resa till Härjedalsfjällen i augusti 2009

Länge har vi pratat om en resa till svenska fjällen med inslag av lite fjällvandring.

Augusti 3

Började med att köra till Frölunda Torg där vi inhandlade en bröllopspresent till ett brors barnbarn som gifte sig i lördags. Tänkte överlämna den om vi kan hitta det nygifta paret i Härjedalens "inre". Efter en ansträngande packning under morgonen fann vi för gott att fixa lite fika och intog detsamma på parkeringen vid Frölunda Torg! Nästa stopp blev MAX i Trollhättan som blivit lite av "standard" när vi reser norrut efter E45. Strax efter Sunne var det dags för ett nytt fikastopp med kaffe. Fortsatte till Torsby där vi svängde in på campingenKlarälvens strand.

Augusti 4

B-M provade på Klarälvens vatten med ett morgondopp. Efter frukost och sedvanliga morgonbestyr fortsatte vi förbi Torsby och stannade efter ett tag för att pröva lyckan i svampskogen. Dåligt resultat! Körde vidare mot Malung/Sälen med ett stopp vid rastplatsen vid Limedsforsen för lunch. I Sälen provianterade vi lite inför färden vidare. Fortsatte sedan mot Särna. På vägen (311) vidare passerar vi Högvålen Sveriges högst belägna by. Efter att ha passerar Ränningsvålen, "Kalendergubbarnas by", hittar vi en nattplats på kanten av Brändsåstjärn bara 25 m från vattnet! Efter en liten regnby skiner solen vackert på andra stranden och en regnbåge förgyller himlen.

Augusti 5

Även om Brändåstjärns vatten har den karaktäristiska bruna färgen för en tjärn får för det duga för ett morgondopp. Ännu en svamprunda bjuder på lite mer utdelning. Vi fortsätter och så småningom kommer vi till Tännäs, Sveriges högst belägna kyrkby (!) med sin kyrka. I Funäsdalen var det dagen till ära den sedvanliga marknaden. Strosade runt bland krimskramset i stånden. Besökte kyrkan och njöt av en timmes stilla musik. Färden vidare förde oss till Ramundbergets Camping där vi kunde njuta av den härliga solen! Andra tog sin tillflykt till hästryggen.

Augusti 6

Checkade ut och körde till Joni och Malin via Flatruet. Till Ljungdalen och sedan Kläppen där vi öppnade bommen och körde vidare till nästa parkering. Gick sedan sista biten. Lunch hos på Kesuvallen med härlig utsikt mot Helagsjället och glaciären. Efter lunch blev det en liten fjällvandring och bad i ett litet vattenfall. På kvällen bjöd vi på middag i husbilen. Fortsatte sedan till Flatruet där vi somnade till ett härligt månsken!

Augusti 7

Gifta i 44 år! Vaknade till en underbart fin morgon. Helt stilla och sol bakom lite slöjmoln. Tillbringade dagen med vandring på Flatruet. B-M plockade hjortron och lite svamp. Jag ägnade mig åt att fotografera svamp och blommor! Soligt och fint med svalkande vind hela dagen. Återvände sedan till Ramundbergets Camping och avnjöt en "finare middag" på turisthotellets restaurang dagen till ära!

Augusti 8

Skam den som ger sig! I duschen i morse hörde jag en som berättade om storfångst av kantareller. Vi tänkte vara lika duktiga, men vi fick avnjuta vår medhavda lunch och titta ner i våra tomma korgar! När vi framåt kvällen återvände efter 7-8 timmar hade vi samlat på oss några deciliter (!) svamp! På kvällen gjorde vi en utflyckt till Flon för att titta på den plats där Malin och Joni håller på att uppföra ett hus. Körde sedan tillbaka till Ramundbergets Camping.

Augusti 9

Körde till Funäsdalen och hälsade på Margit och Arne. Sedan fortsatte vi mot Tänndalen och Fjällnäs. Vi gjorde ett stopp vid Andersfallet i Hamra för att sedan vända och göra ett försök att på en privat väg (30 kr) ta oss upp till Svansjön på kalfjället. I en tvär kurva i en brant sluttning blev det stopp och vi fick backa några hundra meter nedför där vi kunde vända. Bara att acceptera att vi inte fick valuta för den betalda vägavgiften! Stannade på Göransgårdens Camping i Fjällnäs.

Augusti 10

Planerna på "storfångst" av svamp gick vidare och efter tips från campingvärden gav vi oss in i Norge. Körde först väg 31 och sedan 705 till Stugudal där vi tog grusväge mot Nedalshytta. Stannade för lunch med fin utsikt över Nesjoen.

Efter lite hjortronplockning och lite skrivarbete vände vi åter mot Stugudal och körde ca 6 km mot Ås. Stannade och gav oss ut i skogen med korgarna. Just som vi hittat de första kantarellerna kom en häftig regn-/åsk-/hagelskur och vi flydde till bilen! Ett nytt försök gjordes är regnet upphört. Dagen skörd blev några liter, inte så illa! Körde mot Brekken och stannade på kalfjället på ca 930 m höjd där vi slumrade in.

Augusti 11

Natten har inte varit som tidigare nätte! I går kväll kände sig B-M lätt illamående och i natt fick hon utslag över hela kroppen med åtföljande klåda. Kortisonsalva lindrade till viss del. Körde vidare mot Brekken och Sverige. Via Funäsdalen hamnade vi på Hede Camping. Regnat hela dagen.

Augusti 12

Körde till Sånfjällets nationalpark och gick en vandring till Sonodalens raststuga. Totalt ca 10 km. Härligt väder och härlig natur. Gamla träd omväxlande med nyare tills vi kom upp på kalfjället där stigen var bra spångad. Stigen ner mot raststugan är rätt stenig och också rätt tvär på sina ställen. Raststugan ligger skyddat i en dal och tillbaka är det bara att klättra uppför igen. Någon björn såg vi inte till i detta Sveriges björntätaste område men vi såg ialla fall en fjällripa på "armlängds" avstånd. Kaffe med våffla fick bli belöningen när vi väl var åter vid husbilen. Körde sedan vidare mot Sveg och vidare till Mora där vi stannade på Mora Camping.

Augusti 13

Lämnade campingen och körde mot Rättvik. Besök på trähästtillverkningen i Färnäs och Nusnäs. Därifrån till Nittsjö där vi stannade för lunch. Fortsatte sedan mot Falun med ett litet stopp i Gopa där vi bjöd Göran på kaffe.

Augusti 14

Begravning i Dala-Floda kyrka och sedan minnesstund i Björbo. Min äldste bror har lämnat oss tre yngre bröder. Känns tomt. På kvällen tillbaka till Falun.

Augusti 15

Körde hemåt i sällskap med Johannes som körde MC. Hema vid 17.30-tiden.