Dagbok från en resa med vår husbil under augusti och september 2011

På den här resan kommer vi att besöka Sverige, Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike och Italien (kanske!). Bilder kommer allt eftersom vi rör på oss och jag har möjlighet att uppdatera sidan! Med all rätt frågar du dig kanske vad vi planerar med den här resan. Så här ser det i grova drag ut. Vi planerar att besöka östra delarna av Norge. Njuta av naturen och plocka svamp. När vi kommer i höjd med Härjedalen planerar vi att åka in i Sverige. Göra besök hos goda vänner och så småningom vara nere i trakten av Rättvik för en släktträff. Därefter fortsätter vi söderut och så småningom ta oss till Tyskland. I södra delen av Tyskland ska vår cykling börja efter Via Claudia Augusta den gamla romerska vägen över Alperna och som slutar i Altino i Italien. Vi får väl så småningom se hur mycket av det planerade som blir verklighet! Välkommen att ta del av våra upplevelser.

6 augusti

Vi har nu packat hela eftermiddagen och 18.30 är vi färdiga att ge oss iväg. Vi har bestämt att det får bli en kort etapp nu och siktar därför på Skärhamn. Parkeringen vid f.d. Volunds Smedja är välbekant för oss, men vi tidigare besök har det hänt att vi stått ensamma här uppe på berget. Nu blir det så småningom 10 stycken husbilar av varierande modell. Blandningen är internationell. Registreringsskyltar ser vi från Sverige, Tyskland och Frankrike. Vi njuter av en härlig solnedgång över bergen i väster.

7 augusti

I natt kom regnet och efter ett tag blev det rätt kraftigt. Efter en välsmakande frukost fotograferade vi oss på denna vår 46: e bröllopsdag! I hällande ösregn startade vi kl. 9.30 med Smögen i sikte. Väl framme där gick Britt-Marie och inhandlade två härliga räktallrikar som vi sedan avnjöt vi Smögenbrons östra fäste med utsikt över båttrafiken och Hasselösund. Vi fortsatte sedan till Solviks camping som ligger några km norr om Smögen på vägen mot Hunnebostrand. Här finns ställplatser iordninggjorda uppe i bergen med utsikt mot Västerhavet (på avstånd). Det hela har lite av fjällnatur över sig och är väldigt fint. Vi har gjort ett besök på badplatsen trots att det nu börjat blåsa ordentligt. Solen skiner men vinden är hård. Britt-Marie trotsade vinden och tog ett dopp. Vi har fortsatt fira vår 46: e bröllopsdag med en supé bestående av en förrätt med mozzarella och tomat samt en huvudrätt bestående av ris, inbakad fläskfilé, sås och sallad. Efterrätten blev kex och ost.

8 augusti

Häftiga regnskurar drog in från havet under morgonen. Följdes av uppsprickande molntäcke och delvis sol. Lämnade campingen 9.30 efter sedvanliga procedurer med tömning och påfyllning. Körde kustvägen, "turistvägen" norrut. Lade till i Hamburgsund för brödinköp. I Grebbestad stannade vi sedan i hamnen och njöt av det inhandlade brödet. Fortsatte till Tanumshede och sedan väg 163 till Näverstad där vi bytte till väg 165 till Bullarebygden. Stannade vid Holkekärrsnäs skans där vi fick lunch. Skansen är nu rätt förfallen, stridsvagnsvärnet är mossbelupet och dörrarna till skyddsvärnen står på trekvart. Fortsatte sedan till Halden och besökte Fredriksstens fästning. På fästningsvallarna tronar gamla kanoner, och en minnessten visar var hjältekonungen skulle ha dukat under för en "knapp"? Tog sedan väg 21 från Halden mot Kongsvinger via Skotterud. Nu har vi avslutat resandet för idag och står uppställda på en underbar plats bara ett 15-tal meter från en sjö. Positionen är N59o39'44.5" E011o43'35.5".

9 augusti

Vaknar upp till en stilla och fin morgon. Dimma över den spegelblanka sjön. Temperaturen är +12 oC. Snart lättar dimmorna och solen skiner. Klockan 9 är det dags att lämna för vidare äventyr. Fortsatte väg 21 mot Skotterud där vi tog väg 2 mot Kongsvinger. Sedan väg 20 mot Elverum och sista biten väg 3 till Tynset där vi stannade på campingen. Middag tillagades av Britt-Marie och jag tog hand om disken. Det är den rutinen som gäller när vi är på resa. Det fungerar mycket bra, tycker alla! Campingen är inget speciell, men Tynset har ett fint stationshus och utanför kommunalhuset står världens största spark! Lite kallt och blåsigt, inte riktigt samma sommarvärme som vi vant oss vid. Enligt receptionen har det också regnat väldigt mycket här de senaste dagarna. Hoppas det är över nu!

10 augusti

Nu har svampsafarin börjat! 9.30 lämnade vi campingen och körde sedan 15 km mot Röros och nu är Britt-Marie ute i "svampskogen"! Växlande molnighet och +11oC. Det blev inget napp så vi fortsatte mot Röros och tog sedan väg 31 mot Funäsdalen. Efter ca 10 km blev det lunch i form av fisksoppa. Vanliga proceduren: B-M lagar och jag diskar medan B-M "plockar" svamp. Ingen utdelning nu heller! Vi fortsätter och vid Brekken tar vi väg 705 mot Stugudal. Efter några kilometer nytt försök och den här gången gick det lite bättre, men inga mängder. Fortsatte till Stugudal som vi körde förbi och stannade efter ca 6 km på ett ställe vi besökte 2009 med gott resultat. Den här gången gick det sämre. Mängder med fotspår i gräset tydde på att någon/några varit före oss. Det blev i alla fall lite. Körde tillbaka till Stugudal och står nu på Moheim Camping och Britt-Marie rensar svamp!

11 augusti

Vi började dagen med att köra tillbaka mot Brekken. Vi passerade kalfjället och stannade när vi tyckte oss ha funnit en lämplig skog för svampplockning. Vi tillbringade ca 4 tim bland träd och buskar. Rensning och förvällning resulterade i ca 2 l kantareller färdiga för frysen. Sedan körde vi mot Stugudal igen och upp på kalfjället. Lite efter högsta punkten på ca 930 m stannade vi på en plats som vi såg för två år sedan när vi var här. Platsen var då upptagen, men nu blev den vår. Platsen ligger på ca 905 m höjd med fin utsikt över en sjö. Vi njöt av solnedgången bakom bergen på andra sidan sjön.

12 augusti

Fin morgon med dimma över sjön nedanför oss. Behövde tömma toalettanken eftersom vi planerade att stanna (minst) två nätter och körde därför till Stugudal och tömde vid service stället vid lanthandeln. Skyndade oss tillbaka för att ingen skulle "sno" vår plats. Gick bra! Återigen 4 tim i skogen med svamplockning. Vi avverkade rätt stora områden och ibland blev det resultat. Tog också ett dopp i den kalla sjön. Djurlivet här består nästan uteslutande av lämlar och renar. En härlig dag med solsken och nästan helt vindstilla och vi kunde avnjuta mellanmålet, efter avslutad skogspromenad, utomhus i den härliga solen.

13 augusti

Var uppe kl. 5 och skiftade till ny gasolflaska. Av någon besynnerlig anledning tycks gasen ta slut under natten. Den här gången var det dock rätt humant eftersom det redan var ljust och jag såg vad jag gjorde. Vi har bestämt att ägna dagen åt cykling och jag plockar ner cyklarna och gör dom i ordning för färd. När de sitter på stället bak på bilen är styrena parallella med ramen och sadlarna justerade i höjdled allt för att underlätta stuvning. Det behövs därför lite "mekanikerarbete" innan de är åkfärdiga. Vi packade lite mat och kaffe att stärka oss med under dagen. Vägen ner till Stugudal är verkligen "ner". På en sträcka av över 10 km behöver man inte använda pedalerna särskilt mycket. Det blir annat när vi ska "hem"! I Stugudal kom vi mitt i en cykeltävling, "Pilgrimsritten". Eftersom vi inte var anmälda avstod vi från att ställa upp på den 85 km långa cyklingen. Sträckan avskräckte förstås också! I stället tog vi grusvägen mot Nedalshytta en väg som vi kört med husbilen för nästan exakt 2 år sedan. Först är det ca 3 km uppför och sedan resten (ca 11 km) nedför. Vi insåg att vi skulle få ta i när vi skulle tillbaka. Vi körde inte ända fram till Nedalshytta, som är någon slags turiststation utan svängde ner mot Nesjöns båtuthyrning. Där kom matsäcken väl till pass! Sedan återstod hemfärden. Vi stannade också på en plats som jag hävdade var den plats där vi tog ett foto för två år sedan. För att bevisa detta blev det också ett foto i år.   Vid senare jämförelse med bilden från 2009 visade det sig att det inte var så! När vi väl var tillbaka vid bilen visade cykeldatorn på ca 52 km tillryggalagd sträcka. Effektiv cykeltid ca 4 tim. Med tanke på de backar vi besegrat känner vi oss rätt nöjda!

14 augusti

Vi vaknar upp till en underbart fin söndagsmorgon. Sommarmolnen simmar omkring på en blå himmel. Vinden är rätt stark, men vad gör det när vi tillbringar en stillsam förmiddag "inomhus". Ringer och säger GRATTIS till vår 40-åriga dotter. Kör sedan till Stugudal där vi äter en välsmakande söndagsbuffé på Vaktarstuen. Mätta och belåtna körde vi till Funäsdalen där vi besöker vännerna Margit och Arne. Fortsatte sedan till Flon för att inspektera det pågående bygget. Det har avancerat långt efter förra besöket när bara grunden syntes. Nu reser sig ett "nybygge" som består av ett i Hälsingland nedplockat gammalt hus och som satts ihop igen här på Flon. Mycket imponerande gjort av Malin och Joni tillsammans med vänner och släktingar. Vi får nattplats med tillgång till el och det är vi tacksamma för.

15 augusti

Vi lämnar "nybyggarna" och drar vidare. Köper lite fjällkoost i det lilla mejeriet i Bruksvallarna. Kör mot Tännäs, Sveriges högst belägna kyrkby, och fortsätter väg 311 mot Särna. Strax efter Högvålen, Sveriges högst belägna by, hittar vi en rastplats vid sidan om vägen där vi kan ta bilen ända fram till en slänt ner mot en liten älv. Platsen är tydligen populär bland fritidsfiskare och vi ser flera såna i full mundering, men ingen fisk! Vi käkar lunch och B-M gör en tur i omgivande skog, medan jag tar mig igenom en film, Giliap, av Roy Andersson vilken visas av TV1. Vi backar sedan ut ur vårt "gömsle" och fortsätter väg 311. När vi kommer ut till RV 70 vänder vi nosen mot norr igen och kör till Idre och Idre fjällanläggning där vi nu står på Caravan Clubs camping. Det har regnat i stort sett hela dagen. Ibland väldigt häftigt. För tillfället är det rena skyfallet och också rätt så dimmigt. Hoppas det klarnar till i morgon.

16 augusti

Regnet fortsatte även under natten, men på morgonen hade det upphört och vi såg en del ljusa partier av himlen. Enligt campingvärden hade det kommit 35 mm sedan morgonen före. Vi fortsatte till Grövelsjön där vi parkerade på en parkering på höger sida av vägen några hundra meter nedanför STF: s fjällstation. Vi åt en tidig lunch och plockade fram vår vandringsutrustning, packade ryggsäcken och begav oss sedan ut med sikte på toppen av Storvätteshogna, 1204 m. Enligt informationen skulle avståndet vara 9 km. Efter drygt 3 tim över delvis väldigt stenig terräng, utsåg vi den närmaste toppen till "vår" toppstation. Klättrade dit upp och kalasade på vår matsäck och njöt av utsikten. Förmodligen låg högsta punkten ca 1 km bortanför, svårt att säga. Vi kände oss ändå nöjda och påbörjade vandringen hemåt. Dagens bilder är: stenig terräng, fjällvandrare 1 och 2, fjällripa, toppen bestigen?, bro över vacker älv. Åter vid bilen efter 5 1/2 tim vandring körde vi ner mot Sjöstugan och parkerade längs vägen där man får stå i 7 dygn! Så länge blir vi nog inte kvar!

17 augusti

Det gick bra att sova på Sjövägen! Efter frukost startade vi mot Dala-Järna. Vi 15.30-tiden var vi framme hos bror och svägerska. Med oss hade gott kaffebröd inhandlat i Vansbro samt ett härligt solsken. Tillbringade kvällen med bror och svägerska.

18 augusti

Körde till Stockholm dit vi kom vid 15.30-tiden. Parkerade på Starrängsringen.

19 augusti

Dansuppvisning på Münchbryggeriet. Vårt barnbarn Olivia har under en veckas tid deltagit i en internationell dansskola i Kungliga Balettskolans lokaler i Müchenbryggeriet på Söder Mälarstrand och nu var det dags för uppvisning. Under ca 1 tim tid fick vi ta del av vad eleverna i de olika åldrarna övat in. Imponerande! Efter uppvisningens slut drog vi oss "hemåt". Vi gjorde förstås ett stopp på Nybroplan för att äta den "traditionella" korven. Precis som förra gången regnade det häftigt när vi väl fått vår beställda rätt och vi kröp ihop under parasollet! Promenerade sedan till husbilen utan att bli helt dränkta.

20 augusti

Massor med regn under natten, men vi sov gott! Lämnade vår plats efter lunch och körde norrut. Gjorde ett fikastopp i Sigtuna och sedan gick färden mot Säter och Dammsjön. Där står vi nu på "vår" plats bland granar och tallar. Ett stenkast bort ligger en spegelblank sjö och på tre sidor av oss finns det sommarstugor en bit bort. B-M är uppväxt vid den här sjön sommartid och vi har flera gånger återvänt. Här har vi tillgång till ström, vatten och latrintömning genom goda vänners försorg. Med andra ord vi har allt vi behöver och kan i princip stå här hur länge som helst. Åtminstone tills maten tar slut!

21 augusti

En joggingtur på morgonen avslutades med ett morgondopp! Frukost hos Inga och Rune. Gudstjänst i Gustafs Missionskyrka. B-M och Inga har plockat svamp. Middag tillsammans med Inga och Rune.

22 augusti

Regnat massor i natt! Upphörde fram på morgonen. Hjälpt Rune att köra gamla kylskåp till avfallsstationen i Säter. Våra vänner från Luleå har kommit idag, och nu står två husbilar bland tallarna här. Solen tittade fram på eftermiddagen och till kvällen blev Dammsjön spegelblank.

23 augusti

Klar och kall natt. Tog ett morgondopp före frukost. Efter frukost en cykeltur på ca 26 km. Middag hos Inga och Rune tillsammans med Siv och Folke och Christina och Gunnar.

24 augusti

Morgondopp, frukost och sedan en cykeltur där jag besökte Kvarnbron, en gammal stenbro med två valv. Bron uppfördes 1869-70 och är ett strålande exempel på dåtidens ingenjörskonst. Invid bron låg förr en stor kvarn som fick kraften från det vattenfall som finns på platsen. Vägen gör två kraftiga svängar, en på varje sida om bron. Ett par allvarliga olyckor har också inträffat här. Bron är sedan 1936 ersatt av en hög betongbro över den djupa ravinen. Cykelturen gick sedan till Långhags kraftverk som ligger vid ett fall i Dalälven. Där finns fyra portar som man kan släppa förbi vattnet genom. Idag var endast 1öppen där "spillvattnet" forsade friskt. På hemvägen besökte jag också Greens mila. Tyvärr var milan riven nu, men den vackra platsen fanns till beskådande. Hemvägen gick genom skogen på Klevbergsvägen och sedan på en stig tillbaka till vår plats vid Dammsjön. Total sträcka för cykeltrippen blev 17 km. "Flickorna" har idag plockat lingon och en del av eftermiddagen gick åt till att rensa.

25 augusti

Siv och Folke lämnade idag för att köra till Gustafs och besöka släkt och vänner. Cyklat till Säter och åter via vägen till Smedjebacken en sträcka på ca 26 km. Middag hos Inga och Rune på kvällen.

26 augusti

Lämnade Dammsjön för den här gången. Gjorde ett stopp hos Ingalill och Hasse i Backa. Gjorde också ett besök på Gustafs kyrkogård där B-M:s föräldrar ligger begravda. Körde vidare till B-M:s syster i Falun. Sent på kvällen kom vår son Johannes upp från Göteborg för att delta i släktträffen den 27/8.

27 augusti

Släktträff i Boda norr om Rättvik. Det var en kusinträff på B-M:s sida. Ett 35-tal personer i varierande åldrar. Mycket trevligt! Återvände till Falun och på kvällen middag med B-M:s syster på en "engelsk" pub.

28 augusti

Vi lämnade Falun kl. 8.15 och körde mot Helsingborg. Johannes lämnade strax före för att köra till Göteborg. Kom fram till Allerrum norr om Helsingborg och parkerade hos våra vänner Maud och Peder. Blev bjudna på middag och sov över på deras garageuppfart.

29 augusti

Lämnade 8.30 och körde till en gasolfirma, Aniol Gasol AB, utanför Bjuv. Fick båda våra flaskor fyllda till brädden! En var tom och en ungefär halv. Eftersom det utfärdats kulingvarning för Skagerack, Kattegat och södra Östersjön avbokade vi vår bokning på linjen Trelleborg-Sassnitz och körde istället via Öresundsbron och Stora Bält bron mot Flensburg i Tyskland. Stannade i Jagel på en ställplats vid en husbilsfirma. Kom fram vid 18.30 tiden. Vi hade först gjort ett försök i hamnen i Schleswig, men där var fullt! Bra plats! 10 € med ström och tillgång till toaletter och dusch.

30 augusti

Lämnade kl. 8.30 och började vår färd söderut genom Tyskland. Körde ut på A7 och den följde vi sedan hela dagen. Gjorde fikastopp, lunchstopp osv på lämpliga rastplatser utefter Autobahn. Letade upp en plats, Eibelstadt, nära Würtzburg där vi slog till för natten. Här står vi på stranden av floden Main på en gräsplan tillsammans med en del andra husbilar. Här kom vi undan med 8 €! Temperaturen när vi kom fram var +20 oC.

31 augusti

Sovit gott ätit god frukost och kom iväg i vanlig tid, ca 8.30. Fortsatte vår resa på A7. Eftersom det var en avstängning på vägen mot vårt mål, Donauwörth, kom vi till Dinkelsbühl och det var inte alls dumt. Staden har en gammal stadskärna som man når genom en port. Husen är färgglada och mycket utsmyckade. En välsmakande lunch satt fint innan vi fortsatte. Körde lite förbi Donauwörth till campingen Donau-Lech Camping, Eggelstetten. Vi har fått bästa platsen hittills och bästa vädret, +25 oC. Markisen vevades ner, och bord och stolar plockades fram för första gången på den här resan. Vi gjorde en liten tur in till Donauwörth och tillbaka. En sträcka på ca 20 km t.o.r. Avsikten var att försöka hitta information om vår cykling som vi ska påbörja i morgon. Rätt så magert resultat! Middag intogs utomhus.

1 september

Idag skulle vår cykling börja. Målet var utsatt till Augsburg ca 50 km bort och sedan tillbaka till husbilen. Vi startade med att låta fotografera oss invid den milsten och informationstavla som berättar om att Claudius 46/47 e. Kr. byggde denna väg för att möjliggöra för romarna att ta sig in i Tyskland. Cykelleden idag går ibland efter den ursprungliga sträckningen, men på många ställen följer den senare anlagda vägar. I ca 25 km följer den floden Lech och där är den jämn och fin. Lech saknade dock idag rätt mycket vatten eftersom den däms upp för att utvinna elkraft. Väl framme i Augsburg efter ca 4 tim smakade det gott med en rejäl bayersk lunch. Sen fanns inte mer att göra än att vända om och efter ca 96 km och ca 6 tim effektiv cykling var vi tillbaka vid husbilen. Vi har haft rätt mycket regn idag, och på grusvägarna blev vi rejält smutsiga. De sista timmarna gick dock i strålande sol. Dagens gröda bestod av majs, blomkål, gräslök, persilja, lök mm.

2 september

Idag lämnade vi campingen efter 2 nätter. Vi körde söderut förbi Augsburg och vidare förbi Königsbrunn där vi hittade en ypperlig plats just där Via Claudia Augusta går fram. Det var alltså bara att packa cyklarna och cykla till Augsburg där vi slutade igår. Efter ett tag började det regna (förstås) och det var lite av och till hela vägen till Augsburg. Strax före Augsburg passerade vi en kanal där pinnarna i slalombanan från Olympiaden 1972 fortfarande hängde kvar! Vi vände när vi kommit till den punkt där vi var igår. Hela vägen "hem" var det solsken och mycket varmt. Vi ligger kvar på samma plats till i morgon när vi cyklar vidare.

3 september

Vaknade upp till en helt molnfri himmel och det lovade gott för dagen. Vi gjorde oss i ordning och startade mot Landsberg am Lech som idag var vårt mål. Efter ett litet tag kom vi in på ett avsnitt av cykelvägen som enligt våra guideböcker skulle utgöras av den gamla vägen som romarna byggde. Cyklingen var för övrigt mycket lätt och gick mestadels över fält och inga backar. Vi såg på ett ställe att svalorna hade börjat samlas på telefontrådarna och förstod då att hösten närmade sig! Samtidigt passerade vi en typ av "midsommarstång", som pekar åt motsatta hållet! Väl framme i Landsberg fann vi en mycket mysig stad med kullerstensgator och många fina hus. Matsäcken smakade bra på kanten av springbrunnen i mitten av torget. Återstod sedan cyklingen hem och vi valde då en annan sträckning som kallas Romantische Strasse. Där blev det lite backar, men inte mycket. Väl hemma vi bilen tog jag ett kort på den plats där vi övernattat. Det är ju varken en campingplats eller ställplats för husbil utan en plats som vi själva hittade igår. Körde sedan vidare söderut till en camping Via Claudia Camping som ligger i Lechbruck am See. Nu ser vi för första gången en bergskedja i fjärran och så småningom får vi väl ta oss an den!

4 september

I natt har det regnat från och till, och vi var lite osäkra hur det skulle bli. Vi packade dock för dagen och gav oss iväg strax efter kl. 9. Dagens uppgift var att cykla till den by väst om Landsberg där vi lämnade cykelleden igår. Vädret blev oväntat fint och snart åkte alla kläder av som var möjligt att ta av för anständighetens skull! Terrängen var synnerligen varierande, öppna fält, skog, backar, grus-/gräsvägar, asfalterade vägar osv. Efter ca 2,5 tim tog vi första fikapausen vid en liten bäck. Vi gjorde också ett par rejäla felnavigeringar och det ska i rättvisans namn sägas att utmärkningen på sina ställen var under all kritik och svår att se eller tolka! Efter ca 5 timmar var vi framme i Erpfting dit vi skulle. Gissa om vi var lyckliga när vi där också fann ett Gasthaus som var öppet! I Tyskland håller man hårt på "vilodagen" och alla affärer och många matställen är stängda. Stärkta av den lite sena lunchen startade vi 14.30 vår återfärd. Ända tills vi hade ca 1 tim cykling kvar hade vi haft sol och svalkande vind. Då kom regnet och när vi kom fram kl. 18.30 började det regna rejält och håller fortfarande (20.30) på. Vilken tur vi har haft! Totalt har vi idag cyklat 108 km. Medelhastigheten har varit 15.5 km/tim.

5 september

Regnat massor hela natten och fortsatte också under morgonen. Definitivt inget väder för cykling! Vi beslutar därför att lämna cyklarna på campingen och förflytta oss till Füssen. På vägen dit kan vi också idka lite sightseeing. Vi besöker två kyrkor, Wieskirchen och kyrkan i Rottenbuch. Därmed har B-M fått sitt lystmäte tillgodosett (för idag!).

Kommer till Füssen och ställer oss på en uppställning för husbilar, men i hastigheten missade vi den plats vi siktat på! Flyttade därför efter ett tag. Står nu på den avsedda platsen.

6 september

Återigen en klar och molnfri morgon. Allt regn från igår är glömt. Vi går ner i centrum av Füssen och agerar lite turister. Fikar gott och tittar på byggnader, gatumusikanter och annat folk. Tar en buss tillbaka till campingen där vi lämnade cyklarna igår under en buske! Sen blir det en fin cykeltur tillbaka till husbilen på uppställningsplatsen i Füssen. Vi cyklade över fina kullar med magnifika berg i bakgrunden. Passerade hus med dignande blomsterprydnader och såg också en turistbåt på sjön här som heter Forggensee.

7 september

Idag kom vi iväg vid 8.30. Lite molnig himmel, men skaplig temperatur +13o C. Målet var ett samhälle, Biberwier, en bit in i Österrike. Efter den byn kommer ett första pass, Fernpass, över alperna och från Biberwier kan man beställa transport över passet. Vår planering är att om vi klarar Biberwier t. o. r. idag, kan vi hänga cyklarna på husbilen och själva "transportera" oss över passet. Vi fick en riktigt lyckad cykeldag (igen!). Bara några få droppar regn en gång annars mest sol. Vi har sett underbara gröna alpängar och samhällena i botten av dalarna med höga toppar runtom är andlöst vackra. Förutom vackra landskap har vi sett en del saker efter vägen: ett minnesmärke över en översvämning den 23 augusti 2005. Taket är gjort av koppar. Det tyder på att Österrike inte lider av "koppartjuvar"! I en by kom vi ikapp en bonde som drev hem sina kor för dagen. I sakta mak skred de fram på huvudgatan och andra trafikanter fick vackert rätta sig efter det. Världens (?) största skottkärra hittade vi också strax utanför Füssen. Idag har nog varit den backigaste dagen på resan, men vi slutförde vårt "uppdrag" och efter 85 km och en effektiv cykeltid på drygt 6 tim var vi åter vid husbilen. Vi står kvar ytterligare en natt här i Füssen även om vi höll på att bli bortträngda av fransmän. Ett 25-tal franska husbilar har invaderat husbilscampingen!

8 september

Natten förflöt lugn och på morgonen började husbilarna röra på sig. Så gjorde också vi och satte kurs mot Landeck. Där vi hade hoppats hitta en campingplats för ett par nätter. Därifrån skulle vi utforska nästa etapp av Via Claudia Augusta. Vi passerade Biberwier där vi vände med cyklarna igår och därefter körde vi över Fernpasset. Originalsträckningen av Via Claudia Augusta är där lämpad för mycket avancerade mountaincyklister utan packning. Vi kände därför inget dåligt samvete när våra cyklar hängde bak på husbilen när vi passerade passet. Väl framme i Landeck lyckades vi inte hitta någonstans där vi kunde ställa bilen utan fortsatte till Prutz och "Active Camping" där vi nu står. Efter lite lunch cyklade vi vidare till Pfunds där vi vände tillbaka. Totalt 20 km. En kort tur men vädret var heller inte det bästa. Däremot var omgivningarna fina. Hela vägen gick det genom en väldig dalgång med höga berg på sidorna. Högt uppe på en sluttning skymtade ett hus, som vid närmare betraktande visade sig vara inte en liten "hytta" utan ett stort rejält hus! I botten av dalen rinner floden Inn och den är på sina ställen rätt "vild". Några hade därför valt gummiflotte som transportmedel istället för cykel! På hemvägen stannade vi för en fikapaus och med livet som insats pallade B-M plommon i den tvära sluttningen vid sidan av vägen. Väl hemma vi husbilen konstaterade jag att en eker gått av och fick cykla tillbaka till Ried, ca 4 km, för att få den utbytt mot en ny.

9 september

Utsikterna för dagen var perfekta. På morgonen lite moln och på eftermiddagen sol och med en temperatur uppåt 25o  C. Vi kom iväg i god ordning med Nassereith som mål. Det är nära den plats där cykeltransporten över Fernpasset "sätter av" cyklarna, så det skulle ju passa bra att vi kom dit. Cykelleden har idag långa sträckor gått längs floden Inn som är nästan turkosfärgad och jag passade på att föreviga det när vi cyklade över en bro innan vi kom till en kraftstation. Efter kraftstationen kom en bro av något annan form. Inn är här nästan helt torrlagd. Det var en täckt bro och det kan säkert vara praktiskt om det faller mycket snö. Det var väl första gången vi passerade över en bro av detta slag. Efter ungefär 2 tim cykling hade vi kommit till Imst där vi fick vår första fika. Passade också på att föreviga en kyrka och ett färgglatt hus, "Gasthof Sonne" som också inrymde turistinformationen. Vi har återigen cyklat i vackra dalgångar och i hög grad njutit av omgivningarna. Det tycks i alla tider varit populärt att bebygga bergstoppar. En gammal borg hade byggts på en "spets". Vi kom så småningom till Nassereith, men den välsmakande lunch som vi inriktat oss på gick om intet då ett "Gasthof" var upptaget och något mer hittade vi inte. Byn verkade stendöd! Lunchen fick därför bli resten av smörgåsarna och kaffet på kanten till en springbrunn på torget. På återresan stannade vi en plats där man hittat rester av den gamla romarvägen. I marken syntes spår efter vagnshjul berget. Resten av hemresan gick smärtfritt. Dock fick vi göra ett besök hos en cykelreparatör i Imst som konstaterade att den eker som sattes dit igår var felmonterad! Han gjorde om det och riktade bakhjulet och nu går cykeln som på räls!

10 september

Nu är vi Italien! Vi lämnade campingen i Prutz och körde över Reschenpasset in i Italien. Vid Reschensee gjorde vi ett fikastopp och tittade på kyrktornet ute i sjön. Det är resultatet av en uppdämning av Reschensee för att göra en vatten reservoar. En hel by evakuerades och det enda som syns idag av byn är kyrktornet som sticker upp ur sjön. Sjön var idag spegelblank och därför ser man tornet även i sjön. Längs sjön går cykelvägen och den var idag livligt frekventerad av cyklister. Vi fortsatte till en stad som heter Mals där vi tog in på en fin camping. Efter lunch gjorde vi sedan en cykeltur. Naturen har nu ändrat skepnad. De ståtliga barrskogarna i österrikiska Tyrolen syns inte till här och bergssidorna är inte lika klart gröna, men fälten är gröna och fina. Vi har också passerat äppelodlingar av en aldrig tidigare skådad storlek. Äpplena tycks vara mogna och stora lådor var utställda klara att fyllas. Vi cyklade 27 km bort från bilen och vände sedan tillbaka. På hemvägen stannade vi på ett fint fik invid en liten damm där man kunde fiska, om man tillhörde fiskeklubben som ägde sjön. Långa sträckor gick cykelvägen längs floden Etsch som på sina ställen forsade på rätt bra! Eftersom vi kunnat hålla oss och inte knycka några äpplen från odlingarna vi passerat fick vi istället i Glorenza köpa ett kilo av utsökta nyskördade sådana. Vädret har idag varit fantastiskt: molnfri himmel och en temperatur väl över +25 oC och lite svalkande vind. Väl hemkomna avnjöts förstås middagen utomhus!

11 september

Vi lämnade Mals Camping och körde mot Merano. Vi letade efter skyltar till campingplatser. Vi kom förbi Merano och till Lana. Där hittade vi två campingar som båda var fullbokade! Vi vände därför om och körde mot Merano centrum och där mitt i stan fann vi en camping där vi nu står. Mycket fin anläggning. Träd som ger skugga. Efter en lättare lunch tog vi oss an dagens uppgift att cykla "tillbaka" till den punkt vi uppnådde igår. Den heter Göflan och ligger strax utanför Schlanders/Silandro. Avstånd ca 40 km. De första 10 km var påfrestande. En serpentinstigning med lutningen 14 %! Väl uppe fann vi två stora (världens största?) vilstolar. Cykelvägen följde även idag Etsch. När vi cyklade bort var det motlut hela vägen, men vi hade hjälp av en god medvind. Hem var det medlut, men då hade vi vinden mot oss. Jag berättade igår om stora lådor som skördade äpplen läggs i. Idag kom vi förbi ett lager med massor av sådana. När vi äntligen kom till ändpunkten, fikade vi på ett närbeläget Gasthaus. Sen var det bara att "rulla" hem. Dock gjorde motvinden att vi ibland fick hjälpa till! Solen har skinit hela dagen och när vi kom hem vid 18.30 tiden var det +28o ute och +34o inne i husbilen! Avverkad sträcka idag 78 km.

12 september

I natt drog ett oväder över oss. Först började det plötsligt blåsa väldigt mycket. Sedan kom regnet, men det hela var nog över på någon timme och när vi vaknade var det bara blå himmel som mötte oss. Vi har haft en lätt dag idag. Cyklat till en plats Ora (it.) eller Auer (tyska) och tillbaka en tur på 94 km men inga backar idag! Det har varit jättevarmt, 25-30 oC. Även idag gick turen längs Etsch som dock bytt skepnad och nu mer liknade en flod av choklad! Eftersom det var varmt behövdes vattenpauser lite då och då. Det är mycket cyklister ute i farten. Det är inte bara pensionärer utan minst lika många yngre förmågor som i sina färgglada cykelkläder far fram som skulle de vara deltagare i cykeltävlingen Giro d'Italia! I kväll har vi tagit en promenad i gamla stan av Merano. Temperaturen är även på kvällen behaglig och därför är det mycket folk i rörelse. Prövade oss på en italiensk pizza. Helt OK, men inte jämförbar med pizzorna från Cyrano i Nya Varvet.

13 september

I morse flyttade vi från Merano och har nu kommit till en camping Markushof i Ora. Det är en mycket fin camping, tillhör en hotellanläggning, och det var första gången på resan det fanns hårtork på duschavdelningen. Ett tjugotal meter framför bilen ligger en vinodling och de blå druvklasarna hänger tunga och mogna. Svårt att låta bli att plocka. Vi har cyklat en kort bit till en sjö som kallas Kalter See, d.v.s., den kalla sjön. Temperaturen idag var +24 oC och vattnet var inte särskilt aptitligt på nära håll. Bara 50 % av besättningen badade! När vi sedan cyklade genom vinfälten fick vi varsin härlig klase med underbart goda blå druvor. Kostade inget. Ärlighet varar längst! Hela dagen har solen skinit från en molnfri himmel och temperaturen har legat runt +30 oC. Idag blev det inte mer än knapp 20 km på cykel. I morgon är det Trento som gäller och då blir det längre.

14 september

Detta blir vår sista cyklingsdag. Vi har bestämt att avslut i Trento. I Trento delar sig Via Claudia Augusta i två grenar. Den ena slutar i Venedig och den andra i Ostiglia. Nu är vi mätta på cykling och därför får det här bli avslutningen. Morgonen var lika härlig som vanligt. Vi cyklade längs floden Etsch som nu antagit en något behagligare färg igen. Första stoppet var i Neumarkt där vi tittade på en utgrävning av en del av den ursprungliga vägen. En rekonstruktion av byggnaden, där utgrävningen varit en del, fanns också på en skiss. Dalen vi cyklat i idag hade höga berg på båda sidor och var rätt smal. Först efter att vi cyklat i ungefär en timme kom solen över berget närmast oss. Väl framme hittade vi så småningom en restaurang där vi kunde inta vår "avslutningslunch". Mätta och belåtna letade vi sedan upp Il Duomo (domkyrkan) i Trento tog ett par bilder av själva kyrkan och dess fönster. Kyrkan som är byggd i strikt romansk stil påbörjades på 1200-talet och färdigställdes under 1500-talet. Det var sedan dags att bege sig tillbaka till Ora och husbilen. På utvägen från Trento råkade vi ut för vår första punktering. B-M: s framdäck blev helt plötsligt tomt och reparationsväskan fick plockas fram, hålet identifieras och lagas. Dagsetappen idag blev 110 km, den längst hittills. Cyklingstiden var ungefär 6 tim och 30 min. En värdig avslutning på vår cykling som totalt har omfattat ca 90 mil längs Via Claudia Augusta. Eftersom vi hela tiden "släpat med" husbilen har den effektiva sträckan bara blivit 45 mil!

15 september

Återtåget har börjat! Kl. 9 lämnade vi Markus Hof camping i Ora och började köra norrut igen. Första stopp blev Reschensee där vi återigen beskådade kyrktornet i vattnet. Det verkade nu som om sjön sjunkit och en bit av kyrktaket kommit upp! Det visade sig emellertid vara en ramp för vattenskidåkare, som gjorde några konster som filmades! Vi fortsatte sedan till Erwald för att ta en tur med kabinbanan upp på Zugspitze, som är Tysklands högsta berg med 2960 m. En imponerande anläggning! Vi hade tur den här gången (försökte faktiskt när vi passerade söderut också) och vädret var strålande. Utsikten från toppen där man ska kunna se tre länder, Tyskland, Österrike och Schweiz var fantastisk med bergstoppar och små vita moln. Priset för detta äventyr, € 69, tor för två pensionärer var också fantastiskt! Lyckligt och väl nedkomna fortsatte vi till Oberammergau och den camping som vi förra hösten tillbringade några nätter på.

16 September

Gjorde några inköp på förmiddagen, åt lunch i Ettal och gav oss iväg ca 14.30. Körde till 19.30 när vi stannade på en ställplats i Oberthulba, ca 30 km norr om Würtzburg.

17 September

Regnat ett par gånger i natt. Mulen morgon. Lämnar platsen och via ett bageri (!), kör vi ut på A7. Där tillbringar vi hela dagen och kl. 17.30 anländer vi till Abenråå, i Danmark där vi hittat en ställplats i småbåtshamnen.

18 September

Körde hem via bron över Stora Bält och bron över Öresund. Hemma ca 16.30. Vår resa sedan den 6 augusti har omfattat ca 680 mil och totalt ca 110 mil cykling (inklusive Norge!). Allt har gått utomordentligt bra. Vi är hela, cyklarna är hela och bilen också. Vi har haft fantastiska 6 veckor och är fyllda av intryck!