Dagbok för resa till Finland i augusti/september 2007

Den här dagboken handlar om en resa som vi företog för att utforska det inre av Finland. Vill du följa vår färd på kartan kan du klicka på Sverigedelen eller Finlandsdelen.

Augusti 16

Vi startade hemifrån 17.15. Körde E45 mot Karlstad och sedan efter Filipstad mot Vansbro och kom till Dala-Järna 23.45. Lite ”kvällste” i bilen tillsammans med Inge och Inger. Avslutade med tårta!

Augusti 17

Efter en god natt och frukost, med gratulationer till Inger på 65-årsdagen, körde vi till Nås och uppvaktade Anna på 82-årsdagen (1 dag sent!). Kaffe, kakor och tårta i husbilen. Kaffekalaset följdes av gemensam lunch på Fänforsens servering i Björbo. Grillning hos Inges på kvällen.

Augusti 18

Efter frukost var det så dags att börja färden norrut. Vi kom inte längre än till Vansbro där ett konditori pockade på vår uppmärksamhet. Efter en del inköp av ”godis” fortsatte färden mot Mora. Stannade i Mora och besökte Zorngården och Zornmuseet. Fortsatte sedan vår färd. Gjorde en liten paus när vi "klämde" in oss i tallskogen. Kom till Östersund efter en tur över Frösön. Ställde oss längs Storsjön norr om bron från centrum till Frösön.

Augusti 19

Avfärd kl. 9. Körde norrut på E45. Fikade innan Hoting. Lunchpaus vid Vojmån. Fortsatte sedan till Högsön dör vi ordnade "teparty" för Lilian och Göran. Återvände sedan till Gammelstad och Siv och Folke.

Augusti 20

Dags för avfärd mot Finland! Lämnade Gammelstad vid 15-tiden. Gjorde en avstickare till Ängesbyn och hämtade en valnötsplanka hos Niclas föräldrar. Fikade i Torneå och fortsatte sedan på E4 förbi Kemi och 294 till Rauna Camping.

Augusti 21

Avfärd kl. 10.40. Vi står fortfarande på svensk tid och tänker så göra! Stopp i Kusamo för en kort "stadsvandring". Fortsatte sedan på E63 och stannade vid Kusamo Portti för en lunch. Körde till en camping (Hossa Karhunkainalo) vid Hossa dit vi kom 15.45. Fina, separata uppställningsplatser för båda bilarna. Gick en skogspromenad för att plocka svamp. Mycket dåligt resultat! Hittade även några få hjortron. Mycket fin camping med alla faciliteter. Bastu inkluderad!

Augusti 22

Fortsatte efter 843/912 mot Kuhmo kl. 8.30. Gjorde ett stopp i Kuhumo dör vi guidades genom en anläggning där vi fick lära oss en del om Finlands nationalepos "Kalevala". Åt lunch och fortsatte sedan mot Nurmes. Gjorde ett stopp och tittade på Bomba, ett karelskt hus som var mycket fint dekorerat men mörklagt. Anledningen angavs vara att "de räknade kassan". Fortsatte sedan till Lieska där vi tog in på campingen. Vi fick beskåda en underbar solnedgång som förutspådde en fin morgondag!

Augusti 23

Kom iväg 9.15. Körde 73 söderut. Försökte hitta en skulptör i Vuomisjärvi utan resultat. Det förde oss in på en naturskön väg ("museiväg"). Stannade och fikade. Körde vidare till Joensuu där vi tog en titt på stan. Avåt en fin lunch i form av ett smörgåsbord med några karelska specialiteér i form av fisk och pajer. BM och Siv besökte ett konstmuseum medan Folke och jag slappade på en parkbänk. Gjorde ett studiebesök i en kyrka och fortsatte sedan mot Pukaharju där vi siktat in oss på en camping som dock var obemannad. Stannade för natten. En dag med underbart fint väder! Sommarväder!

Augusti 24

Kom iväg kl. 8.30. Körde upp till närliggande hotell och betalade för campingplatsen. B-M och Folke gick på konstutställning i hotellet, medan jag skrev vykort och dagbok i bilen. Vad Siv gjorde vet jag inte! Körde till Kerimäki där vi besåg den imponerande träkyrkan som visst ska rymma 1 500 personer! Regnet hade börjat ösa ner och vi blev dyblöta! Fortsatte till Savonlinna där vi intog en lunch på en flytande laxrestaurang. Fortsatte mot Imatra och Lappenranta. Regnet upphörde snart och solen kom fram. Vi tog in på campingen Huhtiniemi i Lappenranta. Ännu en fin kväll och solnedgång.

Augusti 25

Dagen började med att vi körde till centrum av Lappenranta. Vi parkerade vid Linnoitus Ja Satama (The Fortress and the Harbor). Besökte en del småbutiker och B-M passade på att utöka garderoben. Vi fikade också i några facionabla salonger av äldre datum! Besökte också en ortodox kyrka som sägs vara Finlands äldsta. Körde sedan till en marknadsplats där B-M och S gjorde en del inköp medan F och jag tankade upp bilarna. Körde till en av slussarna, Mustola, vid Saima kanal. Där intogs lunch. Vi fick också bevittna slussningen av en rysk lastbåt på väg mot Finska viken. Sakta och fint sjönk den ner i grönskan. Körde därefter till Kotka där vi besökte Alexander III: s fiskarstuga i Langinkoski vid Kymmene älv. På området finns också ett litet ortodoxt kapell. Hela anläggningen ligger vackert vid en fors i Kymmene älv. Besökte så dagens andra ortodoxa kyrka, St Nicolas, innan vi styrde mot Loviisa där vi tog in på campingen. Fint men lite blåsigt och kallt. Vinden mojnade och det blev en klar natt och en solig morgon.

Augusti 26

Startade med Borgå i sikte, men under vägen kom nya instruktioner och vi körde till en camping ca 7 km från Helsingfors centrum. Checkade in. Lämnade F. och S's husbil och körde in till centrum i vår bil. B-M och S. gick igenom konstmuseet som vi så småningom hittade när vi lyckats parkera bilen! F. och jag fikade i museets fik. Efter rundvandringen fick vi sällskap av damerna. När vi skulle återvända till bilen hade regnet börjat ösa ner och jag blev utsedd att hämta bilen och plocka upp de övriga framför järnvägsstationen. Uppdraget utfördes och sedan bar det iväg tillbaka till campingen där middag tillreddes och avnjöts. Kvällen tillbringades med att spela sällskapsspel.

Augusti 27

Andra dagen i Helsingfors. Vi körde in i vår husbil och parkerade nedanför Finlandia Hall på den parkering vi hittade igår. Sedan vidtog ca 5 timmars rundvandring i centrala delarna guidade av Britt-Marie som nog får utnämnas till vår privata guide! Hon har läst på allt om allt och en mer uttömmande guidning får man nog leta efter! Följande mål uppsöktes: Helsingfors universitetsbibliotek, Helsingfors Domkyrka, en ortodox kyrka (Uspenskin). marknaden i hamnen där det var dags för fika. Vi passerade därefter parken utanför svenska teatern och beundrade statyerna, Las Meninas, av Manolo Valdéz på vår väg mot en del affärer bl a Stockman. Sedan följde lunch i bilen. Vi vandrade sedan upp till Tempelbergets kyrka som ligger nersprängd i berget. Mycket stilig interiör. Taket bestod av ett stort antal mil av smala kopparrör som lindats runt, runt. Förgäves försökte vi sedan komma in i Finlandia Hall, Alvar Altos skapelse. Körde sedan förbi Finlands Nationalopera, också en skapelse av Alvar Alto. Gjorde ett kort stopp, men det var stängt för dagen. Sedan återstod bara att uppsöka campingplatsen igen.

Augusti 28

Checkade ut efter att ha tömt och fyllt på sedvanligt sätt. Ställde in målet på Eliel Saarinens hus vid Hvitträsk. Gick runt i huset och avnjöt sedan förmiddagsfika i Hermann Gesellius hus i vilket finns café och restaurang. Fortsatte sedan till Ekenäs där det blev lunch vi gästhamnen. Efter ett besök i kyrkan fortsatte vi till Hangö. Där blev det glass och kort promenad på kajen. Vi vände sedan om körde mot Åbo. Gjorde en avstickare till Skogby och inspekterade kajen är Johannes landat så mycket skrap när han var fiskare. Fortsatte sedan mot Åbo. Passerade stan och körde till Ruissalo Camping som ligger 12 km från centrum ytterst på en udde.

Augusti 29

Efter frukost lämnade vi campingen och körde in till domkyrkan i Åbo, där vi parkerade. Gjorde besök i domkyrkan och Sibelius museet. Åt lite lunch och gav oss ut igen. F och S lämnade oss för att så småningom ta sig tillbaka till Luleå för egen maskin. Gjorde ett besök i ortodoxa kyrkan vid Kauppatori. Gick sedan upp till Konstmuseet som hade en utställning av Harro. Inga av museets vanliga kollektion fanns till beskådande. Gjorde lite inköp i saluhallen, handlade lite specerier, tog ut pengar och hämtade upp bilen och körde till Veino Altonen museet som visade en utställning Wild Fantacy Architecture. Okonventionellt och extremt. Nästa stopp vid Åbo slott där vi hann med medeltiden och renässansen innan vi blev utschasade. Te och smörgås i bilen och sedan kurs mot Kustavi. Efter en kortare färjetur kom vi till färjeläget Osnäs där vi parkerade för natten.

Augusti 30

Uppe i ottan för att komma med färjan till Brändö. Avgång 6.45 (finsk tid). Körde från färjeläget, Ava, på Brändö till Torsholma i andra änden av Brändö. Där körde vi ombord på färjan till Kumlinge. Efter vägen låg "drivor" av hagel som kommit under natten. Även på vägen var det "snöslask". Körde till sydvästra spetsen av Kumlinge, vände vid färjeläget och parkerade strax före bron vid marinan. Fikade. B-M tog en tupplur och jag SMS:ade till Inge och läste handbok för husbilen. Flyttade oss efter lunch till marinan och gick sedan en med gula och blå fläckar utmärkt stig som inte var någon stig! Men den tog oss till Kumlinge kyrka som var låst. Gick vägen tillbaka till bilen. Körde till färjeläget och la oss i startgroparna för avfärd i morgon.

August 31

Natten har varit lugn, men frampå morgonkvisten kom massor med regn blandat med lite hagel. Åskan blixtrade och mullrade också. Alfågeln avgick kl. 7.35 (finsk tid). Snart klarnade det upp och det blev en solig och fin överfart till Hummelvik. Väl iland körde vi till Mariehamn där info material hämtades på turistbyrån. Gjorde inköp och parkerade därefter i "Sjökvarteret" och avnjöt rökt abborre mm. Körde sedan till Geta där vi gick en "historisk" stig på ca 5 km. Vi fick se grottor och branta stup. Vissa avsnitt hade också fin utsikt över Ålands norra spets och havet utanför. Det hela avslutades med Åländsk pannkaka, sviskonkompott och grädde. Körde vidare till Eckerö och "inspekterade" hamnen i Berghamn varifrån vi avseglar på söndag morgon. Körde till Uddens camping där vi ställde upp oss för natten.

September 1

Ingen fanns igår på campingen som ville ta betalt. Ingen dök upp idag heller så vi körde iväg utan att ha betalat! Hoppas att vi kan få förståelse för detta! Gjorde studiebesök på Pommern. Just när vi inspekterade 1:e styrmanshytten, ringer vår "egen" 1:e styrman från Brofjorden dit de kommit från Island. Kör ner till småbåtshamnen och tillagar lite lunch. Ger en mindre shoppingrunda i centrum. Ett Marimekko tyg till Emma blir enda inköpet. Kör sedan till Eckerö för att leta upp en nattplats. Hittade en vid Postbryggan efter att ha gjort ett besök på det stängda postmuseet. Strålande utsikt över Ålandshav!

September 2

Efter frukost körde vi till färjeläget för Eckerö färjan som lämnade kl. 8.30 (finsk tid) mot Grisslehamn dit vi kom kl. 9.15 (svensk tid). Fikade i hamnen, Långvarpet, och fortsatte sedan mot Norrtälje. Körde ut till Gräddö brygga där det var dags för lunch. Fortsatte sedan till bryggan i Räfsnäs som var ett trevligt "rendez vous" efter 45 år! Tog sedan E18 mot Stockholm och ankom vårt "vanliga" ställe på Frimurarvägen kl. 14.30. Eftermiddags fika och senare "mini-pizzor" hos Erik.

September 3

Turistdag i Stockholm. Promenerade in till Ropsten i fint höstväder. Tog tunnelbanan till Gamla Stan. Löste biljetter till alla begivenheter på slottet. Framgången var begränsad då en del var stängt. Tittade på vaktbytet på Slottet. Åt lunch i Gamla Stan. Avslutade sightseeingen på slottet och åkte sedan tillbaka till Lidingö. Middag med Erik i husbilen. Blev störda av ett förskräckligt skyfall med regn och hagel som trummade mot husbilens tak. Även åskan bullrade och bidrog på sitt sätt. Det hela gick relativt snabbt över.

September 4

Efter förmiddagskaffe hos Erik förflyttade vi oss till Millesgården. Gick runt i ca 1 timme och fortsatte sedan till Solna där jag gjorde några inköp på Lundqvist Maskin & Verktyg. Fortsatte sedan till Sigtuna där det blev lunch. Gick en liten rundvandring i den mysiga staden. Nästa stopp för fika blev i Kvicksund. Fortsatte sedan till Julita där vi stannade på campingen i Fiskeboda mycket vackert belägen på en udde i Hjälmaren.

September 5

Kall natt (ute!), men solig och fin morgon. En mycket fin plats för camping där vi sovit i natt. Vi såg dock bara ett par ytterligare som bodde i husvagn. Alla andra har åkt hem och lämnat sina husvagnar! Körde mot Kumla och sedan mot Tiveden. Parkerade bilen och gick på "svampspaning". Dåligt resultat varför vi förflyttade oss in i själva nationalparken. Gick ytterligare en runda och nu blev skörden mycket bättre. Kanske beroende på att svampplockning egentligen in är tillåten i en nationalpark! Men vi behövde dom till mat! Körde sedan till Forsvik och Göta kanal. Ställde upp oss på kanalkanten. Kärt återseende efter 34 år!

September 6

Började med att köra till Tåtorp. På vägen dit passerade vi Beateberg med den något annorlunda kyrkan. Just när vi kom fram till Tåtorp körde kanalbåten Wilhelm Tham in i slussen och vi fick bevittna slussningen, som innebar att båten lyftes någon decimeter! Körde sedan till Skövde och hälsade på Britt-Maries kusin Bosse Lenngren. Därefter blev det Lidköping där vi uppsökte ett bageri och inhandlade lite bröd. Körde till småbåtshamnen (!) och åt lunch. Sedan bar det raka vägen hem, med ett litet stopp på Autohallen i Hol där vi köpt vår husbil. Hemma var vi vid 17.30 tiden. Totalt har resan omfattat ca 480 mil.