Norrland och Norge augusti 2008

Augusti 15

Packat och klart för avresa norrut. Siktet är inställt på Falun dit vi hoppas komma till kvällen. Den här gången väljer vi E45 från Göteborg. Det var ett tag sedan sist och det kan vara en fin omväxling till E20. Vi gör ett provianteringsstopp på Ale torg. Nästa stopp blir Trollhättan där vi besöker Max på Överby köpcenter. En mycket positiv överraskning och vi har hittat en ny etta hamburgerkedjorna!

Den fortsatta färden blir odramatisk. Rätt lite trafik men massor av regn då och då. Kommer till Falun ca 19.15. Parkerar på Yxhammargatan utan för #6. Det får bli vårt nattkvarter.

Augusti 16

Sov mycket bra (och länge). Efter frukost en inköpsrunda för att skaffa nödvändiga tillbehör för tavelmontering mm Irenes nya lägenhet. Dagen avslutades med ett besök på bion Falan där vi njöt av Mamma Mia. Körde sedan till Dammsjön dit vi kom ca 21.30. Härligt månsken över en helt spegelblank sjö! Sa godnatt till Rune och Inga och sov skönt till söndagmorgon.

Augusti 17

Förmiddagen har ägnats åt svampplockning. Resultatet blev någon liter kantareller och en massa fina kremlor. Sedan blev det ett dopp med tvagning i den något kylslagna sjön! Skönt när det var klart! På eftermiddagen besökte vi en ekumenisk gudstjänst i Gustafs Missionskyrka. Trevligt att återse kyrkan där vi vigdes för 43 år sedan! På kvällen var det Sommar café i Församlingsgården. Fin underhållning av Falu Evergreens och sånggruppen Pärlorna. Värdar för kvällen var Inga och Rune. Kvällens ekonomiska behållning gick till ett skolprojekt i Gambia som Inga och Rune är "mentorer" för.

Augusti 18

Regnat ordentligt i natt och fortsatte under dagen. Under förmiddagen sökte vi svamp i en dyblöt skog. Det blev en del och B-M rensade skörden på bryggan. Gjorde en tur till Falun för att köra Irene från lasarettet och hem. Kvällen tillbringades hos Christina och Gunnar tillsammans med Inga och Rune.

Augusti 19

Åter ut i svamskogen. Idag är vädret fin med en härlig sol på en himmel med lite moln. Skörden blev väl inte överväldigande men en del fina soppar och kantareller processades för vinterns behov. Kaffe med reseskildring i bilen på eftermiddagen. TV-kväll hos Inga och Rune på kvällen.

Augusti 20

Tog farväl och körde till Tumbo för att hämta vår nya husbil en Dethleffs Esprit RT 7094. Tvättade av vår Weinsberg flyttade över allt till den nya bilen, städade ur den gamla och sa farväl! Körde sedan mot Dala-Järna dit vi kom 21.15.

Augusti 21

Frukost och därefter inpackning av våra grejer i alla skåp i nya bilen. När allt var klart bjöds Inge och Inger på förmiddagsfika och sedan gav vi oss iväg. Siktet ställdes in på Idre, men först gjordes ett stopp i Vansbro där vi inhandlade gott kaffebröd. Lunch på rastplats vid Limedsforsen. Kom till Idre 15.30 där vi möttes av Siv och Folke. Körde till Jonsgårdens Camping på västsidan av Femunden där vi övernattade.

Augusti 22

Började dagen med ett dopp i den kalla sjön. Körde till Röros där vi gjorde en stadsvandring och besökte bl a kyrkan. Fortsatte sedan väg 30 mot Tynset. Därefter via Alvdal, Folldal till campingen vid Hageseter.

Augusti 23

Dusch, frukost, tömning och påfyllning. Körde mot Dombås där B-M gjorde ett försök att komma in i kyrkan medan jag fyllde dieseltanken. Fortsatte längs E6 mot Åndalsnes. Lunchstopp vid Trollveggen. Fortsatte sedan till Ålesund och tog in på Volsdalens camping. Stadsvandring när många fina hus förevigades (1,2,3). Kvällen avslutades med ett besök på Peppes Pizza.

Augusti 24

Lämnade Ålesund kl. 9.30. Körde till Vestnes och gick med färjan till Molde. Käkade lunch och fotograferade hotellet, som liknar en segelbåt, nere i hamnen och fortsatte sedan till Bud. Tittade oss omkring och fortsatte sedan Atlanterhavsvegen och hamnade så småningom på Skjaerneset Bryggcamping. Ett mycket fint och mysigt ställe. Ligger alldeles vid "vägs ände" på en smal väg. Elkontakter finns på många granar! Toaletterna är rena och snygga och duscharna är gratis!

Augusti 25

Ett dopp i havet, frukost och avfärd mot Kristiansund. Parkerade och gjorde en stadsvandring. Avslutade med "fish and chips" nere i hamnen. Startade sedan mot Trondheim. Kom till Flakk Camping på Trondheimsfjordens strand ca 17.30. Fint ställe. Rent och snyggt. Även här var duscharna gratis.

Augusti 26

Körde in i centrum av Trondheim där vi parkerade (5 tim 150 NOK). Gjorde studiebesök i Nidarosdomen, Erkebispegården, Konstmuseet och Vår Frue Kirke. Körde sedan E6 ut från Trondheim. Under färden fotograferades några för Tröndelag karatäristiska byggnader, trönderlåner, långa, smala ofta vitmålade tvåvåningshus. Kom ut på E13 som vi körde mot Östersund. Regn och rusk hela vägen. Hamnade så småningom på Såå camping söder om Åre. Vi tillhörde nog några av de sista gästerna denna säsong.

Augusti 27

Lämnade campingen och körde E14 mot Östersund där vi stannade och fikade. Tog farväl av Siv och Folke och tackade för en trevlig "norgevecka". Fortsatte vidare söderut mot E4. Stopp i Hudiksvall där Gerd och Nils-Göran bjöd på eftermiddagsfika och en gratis rundtur i Hudiksvall. Färden gick sedan vidare mot Marmaverken där vi bjöds på paj av Margareta och Jan. Dagens sista etapp gick till Kungsgården där kvällsteet avnjöts tillsammans med Siv och Hans.

Augusti 28

Körde till Falun och på vägen gjorde vi en avstickare till Sundborn där vi avnjöt förmiddagsfikat. Bjöd sedan Irene på lunch i vår bil.

Augusti 29

Tillbringat natten "på gatan". Lugnt och skönt på Yxhammargatan. Åt frukost och körde sedan till Tallens köpcentrum för komplettering av förråden. Fortsatte mot Borlänge där vi köpte nytt torkarblad höger sida innan vi fortsatte mot Tumbo. Stannade i Kvicksund för lunch. Avtalat tid i Tumbo för att få en del småsaker åtgärdade. När allt var klart fortsatte vi till Stockholm och parkerade på Löjtnantsgatan som blev vårt "hem" för två nätter.

Augusti 30

Hos Erik för att hjälpa till med diverse bestyr i nya lägenheten. Bl a körde vi till Plantagen vid Bergianska trädgården för att inhandla balkonglådor och växter.

Augusti 31

Efter besök i Andreaskyrkan och lunch på Bertilds i Slussens galleria, startade vi hemfärden ca 13.45. Stannade i Linköping hos Theorells där vi fick eftermiddagskaffe. Etappen till Göteborg avverkades utan större besvär. Hemma ca 21.30.